5 Pytań, które musisz sobie zadać przed napisaniem tekstu na stronę

Ludzie nie czytają tekstu na stronie internetowej w taki sam sposób, jak czytają książkę lub czasopismo. W rzeczywistości użytkownik już nie czyta. Skanuje. Oczy wędrują między liniami, zatrzymując się na tych kilku, które przykuwają uwagę. Zapamiętaj to i upewnij się, że takie teksty są na Twojej stronie.

Tworząc tekst na stronę internetową, zapomnij o wszystkim, czego nauczyli Cię w szkole.

Ludzie nie czytają tekstu na stronie internetowej w taki sam sposób, jak czytają książkę lub czasopismo. W rzeczywistości użytkownik już nie czyta. Skanuje. Oczy wędrują między liniami, zatrzymując się na tych kilku, które przykuwają uwagę. Zapamiętaj to i upewnij się, że takie teksty są na Twojej stronie.

W końcu przycisk „wstecz” jest na wyciągnięcie ręki. Mija kilka sekund i tracisz klienta na zawsze. Nie musi tak być.

Od czego zacząć?

Od samego początku, czyli od pomysłu na stronę internetową. Gdy to zdefiniujesz, będzie Ci łatwiej to opisać. Ten krok jest bardzo ważny, niezależnie od tego, czy jest to strona firmowa, produkt czy projekt.

Teraz zastanów się, jaki jest cel tej strony i do kogo chcesz pisać. Dzięki temu lepiej dobierzesz słownictwo i jest to bardzo ważny krok. Chcesz dotrzeć do ekspertów? Lub dla kogoś, kto po prostu chce rozwiązać swój problem? Pamiętaj, aby używać zwrotów technicznych, ale nie przesadzaj – tekst powinien być naturalny.

5 Pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć zanim opublikujesz artykuł

Kim jest Twój odbiorca?

Pamiętaj, że każdy czytelnik jest inny. Wśród nich są: uczący się słuchowo, wzrokowo i kinestetycznie. Pisząc tekst, zawsze miej na uwadze ten podział.

Niestety w rzeczywistości wygląda to trochę inaczej. Podział na słuchowców, wzrokowców i kinestetyków jest zbyt ogólny. Nie możesz tworzyć oddzielnych ofert dla każdej grupy.

Najczęściej ludzie reagują terminami specyficznymi dla każdego ze zmysłów. Na jednych większy wpływ będą miały słowa takie jak: patrz, zerknij, przejrzyj (wzrokowcy), inni - głośno, słuchaj, cicho (słuchowcy), podczas gdy inni będą silniej reagować na słowa: dotyk, doznanie itp. (kinestetycy).

Podczas pisania tekstu, pamiętaj, żeby umieścić w nim frazy typowe dla wszystkich wymienionych grup.

Jak przekażesz informacje?

Tekst strony musi dostarczać użytkownikowi przede wszystkim przydatnych i wartościowych informacji. Jeśli odwiedził Twoją witrynę, prawdopodobnie szuka czegoś, co możesz zaoferować. Dlatego przedstaw swoją ofertę i działania w sposób budzący wątpliwości jak najmniej.

Postaraj się odpowiedzieć na wszelkie pytania, jakie może Ci zadać potencjalny klient. Oczywiście nie da się powiedzieć wszystkiego z góry, więc koniecznie sprecyzuj, w jaki sposób może skontaktować się z firmą. To niepowtarzalna okazja, by zaprezentować ją w jak najlepszym świetle - w sposób, który zachęci do skorzystania z jej usług.

Czy Twoje teksty są prawdziwe?

Jeśli masz do czynienia z tworzeniem tekstu na stronie jako artykułu, udowodnij, że twoje słowa są czystą prawdą. Odniesienia powinny być wykonywane dla badań, analiz lub źródeł stosowanych do przygotowania treści. W przypadku opisu produktu (lub usługi) warto zaprezentować studium przypadku. Nie zawsze jest to konieczne, ale w niektórych branżach może mieć ogromny wpływ na potencjalnych klientów.

Czy nie za dużo mówisz o sobie?

Uwielbiasz rozmawiać o swojej firmie. O Twoim produkcie. O Twoich usługach. O ofercie, którą masz. O ostatnich ulepszeniach i nowo wprowadzonych funkcjach.

Sprzedajesz swój produkt lub usługę, więc musisz o tym napisać, prawda? Błąd.

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez firmy jest pisanie o tym, jak są świetne. Pierwszy z brzegu tekst biznesowy jest pełen korzyści i obietnic. To zrozumiałe, że chcesz podkreślić wyjątkowe osiągnięcia, tytuły i cechy swojej organizacji, dzięki którym Twoja firma jest tak wspaniała. Jednak nie po to potencjalni klienci trafiają na Twoją stronę. Nie to chcieli wiedzieć.

Trudna prawda jest taka, że nikt nie dba o Ciebie, Twoją firmę lub produkt, ponieważ ludzie dbają tylko o siebie. Zanim jednak załamiesz ręce i ze złością zamkniesz przeglądarkę, powiem Ci coś jeszcze.

Nie pozbawia Cię to możliwości sprzedaży. Nawet ci w niej pomoże.

Po prostu musisz skupić się na realnych korzyściach dla klienta, które płyną z zalet Twojej firmy.

Czy nagłówki Twojego artykułu przyciągają wzrok?

Musisz pamiętać o tym, że jedno spojrzenie czytelnika na nagłówek Twojego tekstu to decydujący moment. Jeśli sam nagłówek jest zachęcający – Twój artykuł zostanie przeczytany. Jeśli nie – ktoś inny złowi rybkę.

Nie musisz spędzać godzin nad wymyślaniem dobrego nagłówka. Po prostu za każdym razem, kiedy to robisz, kieruj się poniższymi zasadami:

  • musi wyzwalać emocje, zaciekawić, być obietnicą, przedstawić korzyść
  • staraj się unikać bezpośredniości – nie piszesz tylko do jednej osoby
  • odrobina prowokacji nie zaszkodzi, ale bez przesady
  • zadawaj pytania, na które odpowiedź kryje się w treści artykułu
  • wykorzystaj liczby – pomagają określić strukturę treści, np. „10 Wskazówek. Content Marketing
  • unikaj Caps Locka. Natomiast tytuł będzie ładniej wyglądał, kiedy każde słowo rozpocznie się wielką literą, np. ”Jak Prowadzić Firmowy Instagram?
  • uchylaj tylko rąbka tajemnicy – nie zdradzaj wszystkiego w tytule, najważniejsze informacje zostaw w treści artykułu.

Napisanie świetnego tekstu dla Twojej witryny może być wyzwaniem, ale jeśli pamiętasz, że najważniejsze jest to, aby użytkownicy rozumieli, co chcesz im przekazać, to już połowa sukcesu.

Jeśli przed napisaniem jakiegokolwiek tekstu na stronę internetową odpowiesz sobie na wyżej zadane pytania, to dużo łatwiej będzie Ci stworzyć treść o wysokiej wartości.