Content Marketing

Jak napisać dobry content – 10 wskazówek

W tekstach jest ogromny potencjał. Przyciągają uwagę ludzi, kierują ruchem w witrynie i pozwalają budować długoterminowe i wartościowe relacje z klientami (w tym potencjalnymi). Nic dziwnego, że wartościowe treści są cenione przez Google – i poszukiwane przez ekspertów SEO.

Po dużych aktualizacjach algorytmów (Panda w sierpniu 2011 r. i Penguin w 2012 r.) stało się jasne, że Google dostrzegł potencjał wartościowych treści. Co to znaczy? W szczególności tekst nie powinien być po prostu świetną „okazją” do upychania słów kluczowych bez dostarczania wartości dla użytkowników. A zatem skoro już wiemy, że sama treść jest istotna, to czas zacząć ją tworzyć w ciekawy sposób, dostarczając informacje, porady i rozwiązania ludziom, którzy tego potrzebują.

Dlaczego dobre treści to podstawa?

Bardzo szybko ten trend Google spowodował znaczne zamieszanie na rynku SEO.

W końcu nie minęło dużo czasu, zanim techniki powszechnie stosowane przez społeczność SEO okazały się mniej skuteczne, a dobre treści zaczęły być w trendzie. Mówi się nawet, że „content to nowe SEO”. A raczej nie jest to zwykłe hasło reklamowe – ludzie inwestujący w wartościowe treści (czy to teksty na stronę internetową, artykuły do publikacji na portalach zewnętrznych czy wpisy na blogu), przyciągają użytkowników, generują ruch i mają szansę wyprzedzić konkurencję, konkurować w wynikach wyszukiwania i tworzyć wartościowe relacje z potencjalnymi klientami.

Jak napisać świetny artykuł?

1. Temat

Sprawa oczywista. W końcu dużo się dzieje. A jednak powoduje też wiele problemów. W końcu dobra historia musi być oryginalna, prawda?

Tak, ale bez przesady. Wystarczy umieć przedstawić problem pod nowym kątem. Zamiast pisać kolejny artykuł o tym, jak założyć sklep internetowy, skup się na tym, Jak zwiększyć wartość koszyka.

Oczywiście nic nie zastąpi aktualnych wiadomości. W miarę możliwości należy poszukiwać nowych tematów. Możesz analizować różne problemy, szukać wzorców w różnych danych lub relacji między zdarzeniami. Na przykład między liczbą słów na danej stronie a jej pozycją w wynikach wyszukiwania.

Jednak nie zawsze znajdujemy takie fakty, czasami musimy skupić się na informacjach, które ktoś opisał, a których jeszcze nie ma na naszym blogu. Analiza konkurencji to umiejętność znalezienia inspiracji do tworzenia wpisów na blogu. Należy jednak pamiętać, że użytkownicy (i boty Google) nie lubią duplikatów treści. Z tego powodu treści zawsze powinny być unikatowe – niektóre tematy oczywiście powinny się powtarzać na blogach branżowych, ale warto starać się nie powielać treści, tylko poszerzać materiał o nowe informacje.

2. Research, research i jeszcze raz research

Badania to najważniejszy punkt do napisania w Internecie. W rezultacie masz możliwość całkowitego wpasowania się w potrzeby odbiorcy, odpowiadając na pytania i rozwiązując problem. Wielbiciele poezji z pewnością znają Herbertowskie “Przerazić, znaczy przekonać” (wiersz “Przypowieść o emigrantach rosyjskich”). Oczywiście, rzecz nie jest w straszeniu odbiorcy końcem świata za niekupienie danego produktu. Chodzi o to, żeby stworzyć w nim potrzebę i jej rozwiązanie.

3. Poprawność językowa

Frazes, prawda? A jednak wciąż otrzymuję dużo tekstów z błędami od copywriterów. Co na to wpływa? Często tempo, w jakim pracują, czasem zaniedbanie, a nawet ignorancja czy niewiedza. Co się stanie, jeśli wyślesz klientowi wadliwą treść? Im więcej poprawek otrzymasz (lub klient sam się nimi zajmie), tym gorsza będzie Twoja współpraca.

WSKAZÓWKA: Przeczytaj wszystko, co napiszesz przed wysłaniem. Korzystanie z pomocy innych osób— w tym programów takich jak darmowe narzędzie LanguageTool — nie jest doskonałe i nie rozwiąże wszystkich błędów językowych, ale niektóre z nich zostaną wychwycone. Nie jesteś pewien czy dana konstrukcja występują w języku polskim? Skontroluj to z wykorzystaniem Narodowego Korpusu Języka Polskiego. Potrzebny będzie również słownik synonimów i fraz. Nie musisz mieć przecież fizycznego słownika, wystarczy ten internetowy, znacznie szybszy w obsłudze.

4. Artykuł powinien być prosty

Uwielbiamy dzielić się prostymi rzeczami. Przesłanie, myśl, argument. Im więcej jest rzeczy, tym bardziej jesteśmy skupieni i mniej chętni do ich studiowania, nie mówiąc już o ich zgłębianiu. Wykorzystaj tę postawę. O ile nie szykujesz poważnego opracowania na kilka lat badań, dzięki tej zasadzie zamiast jednego postu/wpisu masz ich wiele!

5. Punkty zaczepienia

Nie wszystko jest na tyle ciekawe, by można było to opublikować. Po wybraniu najważniejszych informacji warto spojrzeć na nie z nieco innej perspektywy. Zastanów się, jak możesz je przedstawić w nieco bardziej kontrowersyjny sposób.

Stwórz taką historię, by czytelnik miał z nią więcej niż jedno skojarzenie. To sprawi, że będzie ona bardziej przystępna w odbiorze i zostanie w pamięci na dłużej.

6. Nagłówki

Możesz napisać naprawdę wartościowy tekst, ale jeśli dasz mu złe nagłówki, nikt nie będzie chciał go przeczytać. Nagłówki H1 – H6 są ważniejsze niż myślisz. Nie tylko przykuwają uwagę czytelnika i dzielą tekst na określone sekcje (więc nie wpadasz na „ścianę tekstu”). Tytuł jest również świetnym miejscem na umieszczenie słów kluczowych i najlepiej, aby były to słowa kluczowe związane z treścią artykułu – na przykład jak upiec sernik bez mleka?

Muszą jasno ogłosić, co znajduje się w danym fragmencie tekstu i przykuć uwagę czytelnika – gdy tekst nawet nie znajdzie się na pierwszym lub piątym miejscu w wynikach wyszukiwania, przyciągnie więcej uwagi i wygeneruje organiczne wejścia.

7. Frazy kluczowe

Wydaje Ci się, że analiza fraz kluczowych powinna być wykonywana tylko przez osoby zajmujące się pozycjonowaniem, Ty jesteś specjalistą i możesz pisać na dowolny temat i swobodnie żonglować słowami – zazwyczaj słowami niekluczowymi. Zawsze mówisz, że jesteś copywriterem, a nie copywriterem SEO.

Jeśli powyższy opis odnosi się do Ciebie, to bardzo dużo tracisz.

Twoje artykuły znajdują się głównie w niekończącym się Internecie, dlatego frazy kluczowe są tak ważne. Dzięki nim ktoś, kto wpisze w wyszukiwarkę frazę „wegański sernik”, ma szansę znaleźć napisany przez Ciebie artykuł: „Jak zrobić wegański sernik? 5 prostych przepisów”.

8. Atrakcyjność artykułu

Brzmi niejasno i ogólnie? Bo tak to wygląda. Oprócz tego, że tekst musi być poprawny językowo, musi być również napisany przekonująco. Czy to gąszcz epitetów i zdań wielokrotnie złożonych? Oczywiście nie. Niektórzy mówią, że aby dobrze pisać, potrzeba talentu, osobiście uważam, że wszystko da się wytrenować.

WSKAZÓWKA: Dużo czytaj, zwłaszcza rzeczy, które sam chcesz napisać. Ale nie ograniczaj się tylko do nich – obejrzyj warsztaty innych pisarzy i autorów z różnych dziedzin.

9. Artykuł powinien być zaskakujący

Codziennie jesteśmy zalewani nowymi treściami. Tylko, że jedynie te, które wywołują w nas jakieś emocje, pozostają z nami na dłużej. Są takie tematy, które będą nośne, niezależnie od tego jakie techniki do ich napisania zastosujemy. Natomiast do innych trzeba będzie się nieco bardziej przyłożyć. Czasami trzeba będzie podrasować tekst nietypowym ujęciem, chwytliwym nagłówkiem, zaskakującym pomysłem, czy nawet kontrowersją. Jeśli wiesz, jak dobrze to rozegrać, to masz przewagę.

10. Ogólna wizja

Kiedy już wiesz, co napisać, jak podejść do tematu i jak zachęcić czytelnika, możesz wreszcie położyć ręce na klawiaturze i ruszyć dalej. Ale uważaj: nie musisz podejmować natychmiastowego wysiłku, aby napisać tekst godny nagrody Nike. Napisanie wszystkiego mniej więcej wystarczy.

Chodzi o to, aby zobaczyć cały tekst, a tym samym zwrócić uwagę na sekcje, które są zbyt długie lub niepotrzebne. W tym momencie możesz już zobaczyć, o czym jest artykuł i co on oznacza. Dzięki temu wiesz, gdzie coś dodać, gdzie odjąć, a co uzupełnić.

Pozwala też skutecznie oszacować długość tekstu – nie powinien być nudny, ale tekst nie powinien być też zbyt krótki. Powinieneś określić, ile tysięcy znaków ma twój artykuł. Oczywiście nie musisz uważnie monitorować limitu, ponieważ czasami wątki wymagają bardziej szczegółowego opisu, niż myśleliśmy na etapie projektowania. Jednak ilość znaków pozwala kontrolować, czy nie przesadzamy zbytnio z długością artykułu.

W tekstach jest ogromny potencjał. Przyciągają uwagę ludzi, kierują ruchem w witrynie i pozwalają budować długoterminowe i wartościowe relacje z klientami (w tym potencjalnymi). Nic dziwnego, że wartościowe treści są cenione przez Google – i poszukiwane przez ekspertów SEO.