Jak prowadzić firmowego Instagrama?

Właśnie otworzyłeś swoją nową firmę, może zdobyłeś już nawet pierwszych klientów. Zastanawiasz się jak zaistnieć w Social Media? Przeczytaj ten artykuł, żeby dowiedzieć się, jak zrobić to lepiej niż Twoja konkurencja.

Każdego dnia na Instagramie pojawiają się setki tysięcy zdjęć. Dzięki temu, że możemy obserwować wybranych użytkowników, jesteśmy w stanie zawęzić zakres naszych zainteresowań. Następnie mamy treści, które nas interesują. Nasi klienci robią dokładnie to, co my – najpierw sprawdzają media społecznościowe swoich wybranych marek, a następnie followują te, które uważają za najbardziej interesujące. Naszą misją jest więc dbanie o to, aby profil marki był oryginalny, czysty i zaskakiwał widzów ciekawą treścią. Krótko mówiąc, aby przetrwać w świadomości klientów, musisz być w mediach społecznościowych.

Czy Twoja firma w ogóle nadaje się na Instagrama?

Zastanawiasz się, czy charakter Twojej branży jest na tyle interesujący, żeby z powodzeniem promować Twój biznes na Instagramie? Instagram to zupełnie inny serwis społecznościowy niż Facebook czy LinkedIn. Przede wszystkim miejsce to służy ukazaniu energii firmy od wewnątrz, a nie sztywnych, sztampowych wizerunków firm często wyświetlanych w sieci. Jeśli zrozumiesz wyjątkowość Instagrama, szybko zorientujesz się, w jaki sposób Twoja firma zyska na koncie biznesowym. Odpowiadając więc na pytanie na początku akapitu: tak, bo nie liczy się branża, ale umiejętność przekucia rzeczywistości w ciekawe treści dla odbiorcy.

Jakie treści powinny znaleźć się na Twoim Instagramie?

Niezależnie od tego, jakiej dziedziny dotyczy Twój Instagram i firma, która za nim stoi – daj obserwującym coś od siebie. Podziel się swoją wiedzą z zakresu Twojej branży. Realna korzyść obserwatora sprawi, że zostanie z Tobą na dłużej.

Konta biznesowe na Instagramie nie powinny zawierać wyłącznie natrętnych reklam o oferowanych usługach lub produktach. W publikowanych artykułach, oprócz atrakcyjnych i skłaniających do myślenia kreatywnych zdjęć czy filmów, konieczne jest zamieszczenie ciekawych treści związanych z działalnością firmy. Mogą to być np. wpisy na popularne tematy społecznościowe, ujęcia „zakulisowe”, porady lub inspiracje, które subtelnie podsuną ofertę Twojej marki.

Zaufanie i lojalność klientów wzrasta, gdy pokazujesz im, co dzieje się w Twojej firmie „od wewnątrz”. Nie ma znaczenia, czy jest to ujęcie zza kulis wydarzenia, czy fragment życia biurowego, zbliżenie się do potencjalnych klientów z pewnością zadziała.

No dobra, więc jak z tym wszystkim zacząć?

Po pierwsze załóż konto biznesowe na Instagramie. Uzupełnij podstawowe informacje o firmie, dodaj link do swojego sklepu internetowego lub strony internetowej, umieść zdjęcie profilowe (najlepiej logo Twojej firmy). Zastanów się też, co konkretnie chcesz pokazać na Instagramie, a następnie stwórz konkretny plan treści. W takim planie uwzględnij częstotliwość postów i różnego rodzaju treści (od grafik po treści, webinaria, konkursy, krótkie wideo).

Zadbaj o BIO

BIO, czyli bardzo krótki opis wyświetlany od razu po kliknięciu w Twój profil. Podaj najważniejsze informacje o Twojej marce, które Twoi klienci powinni znać. To zajmuje trochę czasu, ale jeśli nie utworzysz tej krótkiej wizytówki na Instagramie, brakuje Ci jednej z wielu rzeczy, którymi mogą zainteresować się potencjalni obserwatorzy, którzy znajdą Twój profil.

Jak zaplanować content?

Ważne jest, aby publikować systematycznie i zróżnicowane treści, tworząc plan działania, którym możesz poprawić niektóre elementy pracy, takie jak zrobienie kilku zdjęć podczas sesji, pisanie artykułów do przodu.

Dzięki temu uzyskasz przegląd tego, jak często Twoje treści są publikowane. Może po stworzeniu takiego planu treści okaże się, że wcześniej wrzucałeś tylko posty lifestylowe lub tylko zdjęcia produktów? Będziesz także mógł śledzić swój wzrost zasięgu i zobaczyć, które treści docierają do większości ludzi.

Takim planem contentu może być zwykła tabela w Excelu z miejscem na daty, typ wpisu (styl życia/wyświetlanie produktu/zakulisowe migawki z życia firmy…), stan wpisu (treść, obraz i wizerunek > zobacz co przygotowałeś) i np. zasięgi (co osiągnął wpis w tydzień po publikacji).

Jak przygotować zdjęcia?

Jakość materiału wykracza poza zdjęcia w wysokiej rozdzielczości. W rzeczywistości zaczyna się od tego. Oprócz robienia zdjęć dobrym sprzętem (lub ściągania ich ze sprawdzonej bazy zdjęć) ważna jest również ogólna praca grafika – kadrowanie, poprawianie, dbałość o tonację kolorystyczną, tytuły i inne elementy graficzne oraz ostateczne dostosowywanie rozdzielczości i formatu, tak żeby materiały zawsze wyglądały świetnie w mediach społecznościowych.

A co z hashtagami?

Hashtagi są ważnym narzędziem komunikacji w mediach społecznościowych. Są popularne na Instagramie, Facebooku i Twitterze.

Czym są hashtagi?

Hashtagi to słowa lub frazy poprzedzone znakiem #. Pozwalają przypisywać zdjęcia do odpowiednich grup tematycznych, a także ułatwiają użytkownikom Facebooka odnalezienie Twojego profilu na Instagramie. Najlepiej używać ogólnych hashtagów opisujących styl życia, który promujesz, pasujących do Twoich zdjęć, a także markowych hashtagów zawierających nazwę marki lub produktu. Możesz umieścić do 30 hashtagów.

Niedawno Instagram udostępnił opcję śledzenia hashtagów. Tak jak obserwujesz innych użytkowników, możesz teraz śledzić wybrane hashtagi i odnotowywać otagowane posty. To świetna opcja dla marek, która pozwala marketerom szybko przeanalizować, kto i jak używa hashtagów.

Jak dobierać hashtagi?

Od kilku lat ręcznie wybierałem hashtagi, ale szukałem narzędzia, które pomogłoby mi w całym procesie wyboru hashtagów i generowaniu zestawów hashtagów już wykonanych i łatwych do skopiowania. Teraz mogę się tym z Tobą podzielić. Do wybierania hashtagów używam aplikacji Flick.

KLUCZ DOBIERANIA HASHTAGÓW:

  • Hashtagi powinny dotyczyć publikowanej treści
    Kiedy wybierasz hashtagi, zastanów się, co i dla kogo publikujesz. Wybierz hashtagi związane z tematem postu, odbiorcami, do których chcesz dotrzeć. Najlepiej niech opisują Twoją branżę oraz oferowane przez Ciebie produkty i usługi. Najważniejsze, żeby nie używać hashtagów, które nie mają nic wspólnego z tematem postu. Nie tylko ci to nie pomoże, ale może być również uznane za spam przez Instagram.
  • Wielkość hashtaga
    Wielkość hashtaga informuje Cię o popularności hashtaga czyli ile postów zostało opublikowanych z tym hashtagiem.

    W swoim zestawie 30 hashtagów dobieraj:
    10 małych hashtagów (<100K)
    10 średnich hashtagów (100K – 250K)
    10 dużych hashtagów (>250K).

    Nie używaj hashtagów powyżej miliona, bo są bardzo konkurencyjne, zbyt ogólne i nie ma sensu ich używać.

Czy warto wykorzystywać wpływy influencerów?

Korzystaj z kont rozpoznawalnych osób i gromadź wielu „obserwatorów”, aby promować swoje produkty. Żyjemy w czasach, gdy pewne jednostki wyznaczają standardy społeczne i do których wielu młodych ludzi słusznie lub nie aspiruje. Artyści, blogerzy, celebryci - wybierz profil osoby, która Ci najbardziej odpowiada i w jakikolwiek sposób jest związana z tematyką Twojej marki. Następnie wyślij darmowy zestaw tym, którzy zgodzili się na promowanie Twojej firmy. Jeśli na zdjęciu z Twoją marką pojawi się znana osoba, prawdopodobnie przyciągniesz wielu nowych klientów.

Skoro mam już obserwujących, to jak ich zaangażować w moje treści?

Gdy Twój post zostanie opublikowany zgodnie z obowiązującym content planem, poświęć trochę czasu na budowanie zaangażowania użytkowników. Odpisywanie na komentarze i wiadomości to absolutne minimum! Skutecznym sposobem na zaangażowanie obserwatorów jest aktywność na profilach innych osób, ale w żadnym wypadku nie może to być bot zostawiający komentarze typu „Ekstra!”. Kiedy łączysz się z prawdziwą osobą, ważna jest autentyczność i personalizacja.

Co mogę zyskać publikując relacje na Instagramie?

Nie zapominajmy, że wiele osób ma osobiste konta na Instagramie. Ponadto większość ludzi korzysta z tej aplikacji do celów prywatnych. Aby nie zakłócać percepcji, mimo że jest pełna reklam, należy dostosować treści do swoich klientów.

Funkcja Story jest do tego idealna. Możesz z niej korzystać w tradycyjny sposób, czyli publikować zwykłe treści. Dodatkowo możesz dodać do nich # hashtagi, miejsca, godziny, naklejki i filtry. Treści możesz publikować bezpośrednio przed wysłaniem lub dodawać treści zapisane w telefonie.

Do czego najlepiej wykorzystywać Instagram Stories?

  • opublikowane relacje na żywo (można połączyć z raportowaniem na Facebooku)
  • opublikuj spontaniczne zdjęcie
  • opublikuj krótki film
  • opublikuj nowy post na swoim głównym profilu

Oznaczanie treści w Instagram Stories za pomocą linków to ważna funkcja e-commerce wprowadzona w aplikacji stosunkowo niedawno. Klienci mogą łatwo uzyskać dostęp do witryny, przesuwając palcem w górę od dołu ekranu.

Stali subskrybenci to nie jedyna grupa osób, do których możesz dotrzeć ze swoimi relacjami. Nie zapomnij otagować #hashtagów i lokalizacji w swoich treściach. Pomoże Ci to dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców.
Jak wyglądają treści wyszukiwane w lokalizacji? Można to łatwo zweryfikować w wyszukiwaniu. Wystarczy kliknąć ikonę lupy na stronie głównej aplikacji, a na górze wyświetlą się przykładowe Stories. Po lewej stronie możemy znaleźć wszystkie podświetlone Stories dotyczące naszej lokalizacji.

A może by tak połączyć kanały w Social Medias?

Zachęć fanów z innych sieci społecznościowych i stron internetowych do odwiedzenia Twojego profilu na Instagramie - pomoże im to szybciej odkryć, gdzie udostępniasz świeże i oryginalne treści.

Czy warto założyć konto firmowe na Instagramie?

Umiejętne zarządzanie profilem biznesowym na Instagramie ma wiele zalet, które naprawdę pomagają zwiększyć pulę zadowolonych klientów i zbudować markę w Internecie. Dlatego jeśli widzisz w sieci miejsce na takie działania, nie wahaj się zbyt długo i załóż firmowe konto na Instagramie.