Jak budować Bazę Mailingową

Skoro ktoś się zapisał do Twojej bazy mailingowej, to znaczy, że jest zainteresowany, tym, co oferujesz. Możesz się więc spodziewać, że Twoje działania marketingowe wycelowane w tę grupę nie pójdą na marne.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, to powinieneś zadbać o zbudowanie swojej bazy mailingowej. Poniżej znajdziesz kilka skutecznych sposobów na zbieranie adresów mailowych. Dlaczego to takie ważne? Bo dzięki e-mail marketingowi możesz prężnie rozwijać swój biznes.

Czym jest lista mailingowa?

To lista odbiorców, do których wysyłasz swoje kampanie marketingowe za pomocą e-maila. Od Ciebie zależy to, jakich informacji będziesz oczekiwał od adresata zapisującego się do Twojej listy mailingowej. Może to być imię i nazwisko, ale można dodać też więcej szczegółów, jak chociażby przedział wiekowy.

A po co ta lista mailingowa?

Dzisiaj praktycznie każdy ma skrzynkę mailową. Jest to najbardziej popularny kanał komunikacji w internecie. Trudno jest gdziekolwiek się zarejestrować bez użycia maila. Skoro, więc każdy go ma, potrzebuje i korzysta, to warto to przekłuć na bezpośrednią korzyść dla Twojego biznesu.

Skoro ktoś się zapisał do Twojej bazy mailingowej, to znaczy, że jest zainteresowany, tym, co oferujesz. Możesz się więc spodziewać, że Twoje działania marketingowe wycelowane w tę grupę nie pójdą na marne.

Lista mailingowa będzie podstawą Twojego e-mail marketingu. Wyniki Twoich działań są uzależnione od jakości listy mailingowej. Dlatego musisz zadbać o to, żeby kontakty w bazie mailingowej nie były przypadkowe i były starannie dobrane.

A co z RODO?

Nie można pominąć ustawy o ochronie danych osobowych.
Pamiętaj o tym, kiedy tworzysz formularz zapisu do bazy mailingowej.
Zawrzyj informację na temat tego:
- Kto jest administratorem danych,
- Jaki jest cel przetwarzania danych,
- Jakie są zabezpieczenia danych,
- Podstawy prawnej przetwarzania danych,
- Przez jaki czas dane będą przechowywane w bazie,
- Pamiętaj: użytkownik ma prawo do wycofania lub usunięcia swoich danych z bazy danych, wglądu w swoje dane, cofnięcia zgody na przetwarzanie tych danych, jak również do zaskarżenia administratora.

Jeśli ktoś nie wyrazi zgody na RODO, to nie może zostać zapisany do Bazy Mailingowej.

Wynika to bardziej z etykiety, niż samych przepisów RODO, żeby poinformować odbiorcę o rodzaju treści, jakich może się spodziewać i częstotliwości otrzymywanych maili.

SPOSOBY NA POZYSKANIE ADRESÓW E-MAIL

Landing Page

Możesz zbudować Landing Page, która sama będzie gromadzić adresy mailowe. Umieścisz na tej stronie zapis na darmowego e-booka, zaproszenie do webinaru, albo darmowy kurs online. Gdzie jedynym wymaganiem zapisu będzie podanie adresu e-mail i danych, które Cię interesują. W ten sposób zdobędziesz adresy e-mail użytkowników, którzy są zainteresowani Twoją branżą.

Co zrobić, żeby zwiększyć ruch na Landing Page?

Najskuteczniejszym rozwiązaniem są płatne reklamy. Szczególnie te na Facebooku. Ale jeśli chcesz zwiększyć swoją skuteczność, to możesz samodzielnie zareklamować swoją stronę lądowania w mediach społecznościowych.

Twoja strona internetowa

Tutaj ruch jest największy, więc warto to wykorzystać. Formularz zapisu do Twojego Newslettera powinien być przejrzysty i zachęcający. Musisz przekonać swoich odbiorców, że warto jest być z Tobą w kontakcie. Możesz zachęcić do zapisu poprzez atrakcyjne zniżki lub dostęp do bazy wiedzy dostępnej tylko dla subskrybentów Newslettera.

Pop-upy

Tak... ja też ich nie lubię. I myślałem, że wszyscy tak mają. Ale to był błąd. Liczy się aktywność Twojej grupy docelowej. Jeśli coś jest skuteczne, to powinieneś to stosować.

Jednak, żeby Pop-up nie był zbyt irytujący musisz mieć wyczucie w jego stosowaniu. Nie możesz od razu zaatakować odbiorcy po wejściu na Twoją stronę. Pozwól im się chwilę porozglądać. Może przyszli tutaj już w konkretnym celu.

Newsletter

Do tego zadania należy się odpowiednio przygotować.

Przeczytaj artykuł o tym, jak stworzyć Newsletter, który nie będzie wpadał do spamu.  

Musisz mieć przygotowaną stałą wysyłkę maili. Określ częstotliwość i treści wysyłanych maili. Zawartość Newslettera powinna przynosić odbiorcom jakąś wartość, tak, żeby nie chcieli się z niego wypisać po otrzymaniu dwóch maili. Pamiętaj też, żeby nie zalać skrzynki odbiorczej subskrybentów 5 mailami w tygodniu.

Chatboty

Jest to stosunkowo tanie i efektywne rozwiązanie. Zastosowanie chatbotów na Facebooku, które automatycznie mają możliwość pozyskania adresu e-mail od użytkownika, jest bardzo wygodne. Wystarczy tylko, że osoba zatwierdzi swoje dane. Oczywiście taki chatbot musi mieć odpowiednio przygotowane scenariusze, żeby brzmiał jak najbardziej naturalnie a sposób i styl komunikacji trafiał do odpowiedniej grupy odbiorców.

Media społecznościowe

Nowy format reklam na Twitterze i Facebooku umożliwia zbieranie adresów e-mail w łatwy sposób. Bazując tylko na swoich zasięgach możesz rozbudować swoją bazę mailingową na szeroką skalę. Wystarczy, że zaprojektujesz posta, który będzie jednocześnie formularzem subskrypcji. W zamian za adres mailowy musisz coś zaoferować odbiorcy. Może to być wartościowy poradnik, e-book, seria filmików instruktażowych, albo kod rabatowy, który zostanie wysłany od razu na adres mailowy.

Oczywiście możesz wykupić bazę mailingową, ale nie będzie ona szyta na miarę Twojego biznesu. Dlatego stworzenie swojej jest dużo lepszym pomysłem. Na początku to trudne zadanie. Możesz odnieść wrażenie, że Twoje starania prowadzą do nikąd i nikt nie otwiera Twoich maili. Ale jest to coś na co należy patrzeć długodystansowo. A Twój trud z pewnością zostanie wynagrodzony. E-mail marketing to naprawdę potężne narzędzie, którego nie możesz pominąć w trakcie rozwoju swojego biznesu.