Newsletter, który nie wpada do Spamu

Jak Stworzyć Newsletter, który Nie wpada do Spamu

Czym jest Spam? SPAM to z definicji każda niechciana wiadomość. Oczywiście, to odbiorca decyduje, o tym, które wiadomości są mu przydatne, a które trafią do SPAMU. Wniosek jest prosty, jeśli odbiorca nie jest zainteresowany treścią Twojego Newslettera, to go po nie przeczyta i zaznaczy jako SPAM. Co w przyszłości poskutkuje, że reszta wysłanych przez Ciebie […]

Czym jest Spam?

SPAM to z definicji każda niechciana wiadomość. Oczywiście, to odbiorca decyduje, o tym, które wiadomości są mu przydatne, a które trafią do SPAMU. Wniosek jest prosty, jeśli odbiorca nie jest zainteresowany treścią Twojego Newslettera, to go po nie przeczyta i zaznaczy jako SPAM. Co w przyszłości poskutkuje, że reszta wysłanych przez Ciebie wiadomości na ten adres trafi do tego czyśćca nigdy nie przeczytanych maili.

Czynniki, od których zależy, czy Twój Newsletter wpadnie do Spamu:

Reputacja

Zastanawiasz się, co Twoja reputacja ma do tego, czy mail zostanie przeczytany, czy nie? No więc, nie chodzi tutaj o to, czy ludzie postrzegają Cię jako super osobę, czy mają o Tobie gorsze zdanie. Chodzi o reputację Twojego adresu e-mail.

Nie jest to kwestia, którą można bezrefleksyjnie zrzucić na barki systemu mailingowego – bo tak jak w życiu poza internetem – reputację musisz wypracować sobie samodzielnie.

No dobrze, ale czym właściwie jest ta reputacja?

Chodzi o to, że zanim Twój Nesletter przejdzie dalej do skrzynki odbiorcy, to jest poddawany szybkiemu testowi. I między innymi sprawdzana jest reputacja Twojego adresu e-mail.

Od czego ta reputacja zależy?

Głownie od częstotliwości wysyłanych Newsletterów oraz ich zawartości. Jeśli odbiorca jest zainteresowany treściami, które wysyłasz to będzie otwierał Twoje maile. Ale jeśli zalejesz go kilkoma mailami dziennie, to na pewno nie wszystkie zostaną przeczytane. Za to odbiorca na pewno się wkurzy, że jego skrzynka jest bombardowana. Wrzuci Cię do SPAMU – i tak spada Twoja reputacja.
Brane pod uwagę jest również to, czy Twoja domena jest na białej, czy czarnej liście.

Tutaj sprawdzisz jakość swojego maila.

Poniżej proste sposoby, jak podnieść swoją reputację i sprawić by wysyłane przez Ciebie Newslettery nie wpadały do Spamu. 

Adresowanie Maila

W internecie, to jak zwracasz się do swojego odbiorcy jest bardzo ważne. W sieci dystans między ludźmi się zmniejsza, więc o ile nie wymaga tego Twoja branża unikaj bardzo oficjalnych zwrotów.

A już na pewno, niezależnie od branży wystrzegaj się mdłej bezosobowości. Zwroty typu „dzień dobry”, „cześć”, „witam” – są pomijane, tak samo jak „Szanowni Państwo”. Kim są właściwie ci „Państwo”? Zastanów się kim jest Twój odbiorca i zwracaj się do niego dokładnie tak, jak w bezpośrednim kontakcie. Zawsze skracaj dystans w mailach. Jeśli znasz imię odbiorcy to koniecznie go użyj. Ponieważ wtedy istnieje większe prawdopodobieństwo, że ktoś zawołany po imieniu podejmie akcję.

To jak z psychologią tłumu. Ludzie czują się bezosobowi w tłumie, dlatego nie czują potrzeby podejmowania żadnych działań. Jednak, jeśli wskażesz konkretną osobę, żeby zrobiła konkretną rzecz, to zrobi, to, o co prosisz.

A jeśli do tworzenia Newslettera używasz szablonów, to bardzo dokładnie sprawdź, czy pole odbiorcy jest poprawnie wypełnione. Potrzebne Ci ryzyko utraty klienta? Jeśli mail nie będzie wyglądał naturalnie, to nie zostanie przeczytany. Lub co gorsza, zostanie oczytany jako spam, a wtedy rośnie Twój wskaźnik spamu i spada reputacja.

Baza mailingowa

Kiedy budujesz bazę mailingową, zwróć szczególną uwagę na to jak dobierasz odbiorców. Nie chcesz mieć w swojej bazie osób, które zaznaczyły Newsletter niejako przez przypadek. Dlatego w każdej wiadomości musisz mieć wyraźną notkę o możliwości wypisania się z Newslettera.

Dobrym sposobem na wyselekcjonowanie tylko tych naprawdę zainteresowanych odbiorców będzie możliwość potwierdzenia chęci zapisania się do Newslettera. Można to zrobić poprzez wysłanie do przyszłego subskrybenta maila, w którym ostatecznie zaznaczy chęć otrzymywania Twoich treści.

Takie działanie pomaga zwiększyć Twoją reputację, ponieważ dobrze działa na filtry antyspamowe.

Wartościowa treść

Mówienie o sobie i o swojej firmie w Newsletterze, to raczej marna korzyść dla odbiorcy. Unikaj wysyłania maili sprzedażowych bez wartości dla potencjalnego klienta.

Przedstaw wartość płynącą z Twojej oferty albo daj wartość samą w sobie w mailu. Może to być artykuł, nowinka, tutorial, coś co jest spójne z tym, czym się zajmujesz. Coś co zaciekawi odbiorcę, da mu wiedzę lub rozwiązanie konkretnego problemu. To sprawi, że będzie chciał otworzyć następnego maila od Ciebie, więcej będzie na niego czekał.

Jasne, informacje o promocjach, czy nowych produktach też są ważne z punkty widzenia Twojej sprzedaży, ale to czy, ktoś w ogóle odczyta tego maila będzie zależało od treści poprzednich wiadomości. Zbuduj pewnego rodzaju przywiązanie odbiorcy, do Twojej firmy.

 

Dobrze skonstruowane Newslettery mogą Ci zapewnić stałych odbiorców i potencjalnych klientów. Pamiętaj, żeby nie iść na ilość, ale na jakość. Dzisiaj w internecie ludzie poszukują głównie wartościowych treści. Dlatego tak ważne jest, żeby Twoje Newslettery niosły ze sobą wartość, której oczekuje Twój subskrybent. Pilnuj reputacji swoje adresu e-mail i nie wysyłaj swoich Newsletterów częściej niż raz w tygodniu.