Jak działają kolory w reklamie

Czy Kolor ma Wpływ na Decyzje Klienta

Czy faktycznie barwy mogą nami sterować? Według badań, ponad 65% klientów podczas zakupów kieruje się właśnie kolorem.

Zasady stosowania kolorów w reklamie nie są przypadkowe. To one są odpowiedzialne za to, czy w ogóle odbiorca zwróci uwagę na Twoje wysiłki. Kolory wywołują w nas konkretne skojarzenia, a nawet emocje. Ważne jest, żeby korespondowały z Twoim brandem. Kolorystyka reklam powinna być przemyślana i skrupulatnie dobrana. Znajomość zasad, którymi możesz się kierować da Ci znaczną przewagę w tej kwestii.

Kolory decydują o tym, CO kupisz i CZY kupisz.

Kolory mają niebagatelny wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych. Według badań, ponad 65% klientów podczas zakupów kieruje się właśnie kolorem. Z tego powodu producenci poświęcają wiele uwagi nie tylko na wygląd produktu, ale również opakowania. Podobne zjawisko możemy zauważyć w internecie. Sama zmiana koloru baneru reklamowego wpływa na zwiększoną konwersję, np. W postaci ilości osób przeniesionych na Landing Page.

Jak zatem łączyć kolory?

Na pewno pojęcie Koła Kolorów nie jest Ci obce. Poznajemy je już w podstawówce na zajęciach plastyki. Później trochę zapominamy o tym, jak potężnym jest narzędziem. Wiele mądrych głów stwierdziło, że najbardziej udane kombinacje kolorystyczne, to te składające się z kolorów harmonijnych.

Koło Kolorów można podzielić na ciepłe i chłodne odcienie. Zazwyczaj nasze skojarzenia względem ciepłych kolorów mają nas pobudzić. Z kolei chłodne kolory mają właściwości wyciszające.

Tych kolorów nie znajdziesz w Kole Kolorów

Czarny, biały i szary to kolory neutralne, których nie ma w Kole Kolorów. Jednak nie znaczy to, że nie odgrywają ważnej roli w psychologii kolorów. Można je niemal dowolnie łączyć z pozostałymi kolorami i traktować jako barwy uzupełniające.

Funkcje Koloru w Reklamie:

- przyciąganie uwagi do jakiegoś elementu
- Eksponowanie wyjątkowości
- Uwypuklanie treści (wzmacnianie wydźwięku)
- Porządkowanie zawartości
- Zwiększanie czytelności

Dobór Kolorów a Grupa Odbiorcza - płeć ma znaczenie

Bardzo często przy promocji typowo kobiecych produktów stosowany jest kolor różowy, ale czy słusznie? Powszechnie jest to barwa utożsamiana z kobiecością i delikatnością. Ale nie jest to kolor szczególnie lubiany przez kobiety. Tak samo jak szary, brązowy, czy pomarańczowy. Lepszym wyborem projektując kampanię dla kobiet będą niebieskie, fioletowe i zielone kolory.

Z kolei mężczyźni nie lubią fioletowego i tak samo jak kobiety pomarańczowe i brązowego. Kolor niebieski i zielony również będzie tutaj bezpiecznym wyborem. Ale dodajmy do tej listy jeszcze czarny.

Co oznaczają Kolory w Reklamie?

Kolor pomarańczowy - działanie, akcja, bezpieczeństwo

Pomarańczowy znajduje się po ciepłej stronie Koła Kolorów, dlatego wzbudza pozytywne emocje i jest pobudzający. Ten kolor odpowiednio nastraja klienta - daje poczucie bezpieczeństwa i szansy na osiągnięcie pełni szczęścia. Częstymi skojarzeniami z tym kolorem są wakacje i lato, a więc pozytywne nastawienie i beztroska.
Ten kolor z powodzeniem możemy wykorzystać do tworzenia przycisków CTA. Zdecydowanie się wyróżnia i sprawia, że automatycznie chce się w niego kliknąć.
Marki wykorzystujące ten kolor to: Allegro, CCC, Orange

Kolor niebieski - zaufanie, bezpieczeństwo, profesjonalizm

Wybór tego koloru często jest też motywowany upodobaniami. Wiele osób po prostu lubi ten kolor. Niebieskie barwy wzbudzają nasze zaufanie, dlatego często są używane przez firmy ubezpieczeniowe. Dają również poczucie opanowania i kontroli nad sytuacją. Jest to więc bardzo bezpieczny kolor. Natomiast nie warto go używać przy reklamach jedzenia - kolor niebieski ogranicza apetyt i jest kojarzony z trucizną, czy nawet pleśnią. Dlatego w reklamach z branży gastronomicznej lepiej pokusić się o inny wybór.
Marki wykorzystujące ten kolor to: Philips, PayPal, TVN

Kolor czerwony - siła, miłość, władza

Ten kolor zdecydowanie się wyróżnia. Jest to barwa alarmująca i nakazująca natychmiastowe działanie. Tak jak w ruchu drogowym znaki stop i sygnalizacja świetlna wykorzystują ten kolor, ale nie jest on nadużywany. Również w reklamie jego zastosowanie powinno być przemyślane i ograniczone.
Odpowiednia oprawa tego koloru może również potęgować uczucie strachu bo kojarzy się z krwią. Dlatego z powodzeniem jest to kolor wykorzystywany do promocji horrorów. Natomiast jego skojarzenia z miłością sprawiają, że na początku lutego, aż do walentynek wszystkie witryny sklepowe się czerwienią.
Marki wykorzystujące ten kolor to: CocaCola, Levis, YouTube

Kolor żółty - ostrzegawczość, radość, energia

Ten kolor, tak jak powyższy również jest wykorzystywany w ruchu drogowym, nie bez przyczyny. Żółte barwy mają nas ostrzegać i zwracać uwagę. Jednak kojarzy się też ze słoncem, wakacjami i lodami cytrynowymi, jeśli już wchodzimy w ten klimat. Ważne jest, żeby umiejętnie wykorzystywać ten kolor i tak jak w przypadku czerwonego nie nadużywać go. Sprawdzi się, tak samo jak pomarańczowy do przycisków CAT, wyróżniania promocji, przecen i ofert.
Marki wykorzystujące ten kolor to: IKEA, Nikon, McDonalds.

Kolor zielony - natura, pokój, ekologia 

Najczęściej ten kolor jest wykorzystywany do promowania zdrowia, ekologii, usług, czy produktów ogrodowych. Jest to bardzo świeża barwa, która przemawia do naszej duchowości. Ten kolor kojarzony jest również z kreatywnością i bezpieczeństwem, a także wyciszeniem i relaksem. Możesz zobaczyć w jaki sposób Spotify wykorzystuje te cechy.
Marki wykorzystujące ten kolor to: Tymbark, FitFabric, BOŚ Bank.

Kolor fioletowy - unikatowość, niezawodność, kreatywność

Kolor ten dodaje produktowi unikalnego wydźwięku, kojarzony jest z czymś niedostępnym acz pożądanym, ekskluzywnym. Używany jest do pokreślenia luksusu, ale także lojalności, a nawet magii.
Marki wykorzystujące ten kolor to: Play, Milka, Whiskas.

Kolor różowy - kobiecość, delikatność, uczucie

To odcień czerwonego, więc również niesie z sobą sporą dawkę energii. Może być wykorzystywany do podkreślenia uczuć, opiekuńczości i nadziei. Najczęściej wykorzystują go firmy z branży produktów kobiecych, takich jak kosmetyki, moda, biżuteria. Jednak jak wspomniałem na początku artykułu nie jest to ulubiony kolor większości z Pań. Dlatego należy z nim uważać i zdecydowanie na nadużywać.
Marki wykorzystujące ten kolor to: Bourjois, Victoria’s Secret, Hebe.

Kolor czarny - elegancja, tajemniczość, ekskluzywność

Wyżej wymienione cechy doskonale korespondują np. Z ubraniami, które zakładamy w ważnych momentach naszego życia. Zaletą tego koloru jest jego neutralność w stosunku do innych barw. Można go dowolnie łączyć z innymi kolorami bez obawy o nadszarpnięcie dobrego imienia marki. Pasuje też do niemal każdej działalności. Najczęściej są wykorzystywane jego cechy w dużych firmach charakteryzujących się produkcją towarów luksusowych, wysokim standardem, elegancją i prestiżem.
Marki wykorzystujące ten kolor to: Mercedes, Adidas, Chanel.

Jak dobierać Kolory w Reklamie?

Wyróżniamy kilka metod doborów kolorów:

- Dobór komplementarny - czyli dobór przeciwstawnych kolorów na Kole Kolorów, np. Czerwony i zielony.
- Dobór analogiczny - czyli łączenie barw sąsiadujących ze sobą, np. Odcienie niebieskiego.
- Dobór w oparciu o trójkąt równoboczny - czyli nakładamy trójkąt równoboczny na Koło Kolorów, a jego wierzchołki wskazują nam odpowiednie kolory, np. fioletowy, niebieski i pomarańczowy.

Manipulacja Kolorami

Czy faktycznie barwy mogą nami sterować? Weźmy na warsztat kolor czerwony.

Warto wspomnieć o tym, że kolory nie tylko wywołują w nas określone emocje i skojarzenia, ale także wywołują określone reakcje fizyczne. Czerwone oświetlenie sprawia, że nasze reakcje są o ok. 12% szybsze. Tak samo ciepłe barwy sprawiają, że szybciej reagujemy i podejmujemy decyzje. Kolor czerwony również zwiększa apetyt i przyspiesza metabolizm, dlatego z powodzeniem wykorzystywany jest przez restauracje, np. KFC, Pizza Hut, DaGrassso. Jednak źle może wpływać na naukę i skupienie, ponieważ kojarzy się z niebezpieczeństwem, a więc z chęcią ucieczki.

Kiedy projektujesz reklamę zawsze miej na uwadze grupę docelową, do której kierujesz swój przekaz. Pamiętaj o różnicach płciowych i zainteresowaniach. Kolory to potężne narzędzie, które odpowiednio wykorzystane pomoże Ci osiągnąć zamierzony efekt. Odpowiednie ich połączenie może wywołać w odbiorcy dokładnie takie emocje i reakcje jakie zamierzasz wyzwolić. Chociaż jest to bardzo ważny element, to niejednokrotnie jest on tylko dopełnieniem całego przekazu, kompozycji i typografii reklamy. Nie zapominaj również o spójności przekazu, a także o tym, że kolory Twoich reklam powinny być spójne z brandem Twojej marki.