Marketing na TikToku – Nowy Gigant, czy Zabawka dla Nastolatków?
TikTok to stosunkowo nowa aplikacja – przynajmniej z perspektywy marketingu. Obecnie z TikToka korzysta na całym świecie ponad 2 miliardy osób, a w Polsce ponad 6 milionów. Oznacza to, że to medium ma ogromne zasięgi i daje możliwości dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Czym jest TikTok? To aplikacja pełna krótkich filmików opartych na popularnych wyzwaniach […]
TikTok to stosunkowo nowa aplikacja – przynajmniej z perspektywy marketingu. Obecnie z TikToka korzysta na całym świecie ponad 2 miliardy osób, a w Polsce ponad 6 milionów. Oznacza to, że to medium ma ogromne zasięgi i daje możliwości dotarcia do szerokiego grona odbiorców.
To aplikacja pełna krótkich filmików opartych na popularnych wyzwaniach w społeczności korzystającej z aplikacji. Ale nie tylko. Tematów filmików jest dosłownie tyle, ile użytkowników je tworzących.
Ta platforma jest łatwa w obsłudze – tworzeniu i publikowaniu treści – i w odbiorze. Można spędzić godziny scrollując filmiki. Przez formę jaką TikTok się posługuje krótkie filmiki, które nie zasypują nas treścią są łatwe do przetworzenia i przyswojenia. Jest to aplikacja przyjemna dla każdego, kto chce się na chwilę oderwać.
Pośród 2 miliardów użytkowników znajdziemy nie tylko nastolatków, ale także lekarzy, prawników, biznesmenów, kucharzy – jakiejkolwiek dziedziny nie wskażesz – znajdziesz ich tam śpiewających, tańczących, dzielących się wiedzą, pokazujących co ostatnio kupili, zjedli, odkryli w internecie.
Oczywiście większość treści na TikToku to content niskiej jakości, służący jedynie rozrywce, co i tak nie wyklucza walorów edukacyjnych. Dla niektórych marek jest to wręcz korzystne, żeby tworzyć filmiki, które będą po prostu śmieszne i będą wpisywały się w aktualne trendy. Pozwala to im dotrzeć do ich grupy docelowej.
W prosty i naturalny sposób możesz stworzyć taki content na TikToku, który zmieni postrzeganie Twojej marki, jako nowoczesnej, zabawnej i prawdziwej.
Wielu osobom wydaje się, że TikTok to kolejna zabawka dla dzieci. Jednak tak samo myślano o Facebooku czy Instagramie, do których dzisiaj nikt nie musi przekonywać. Według danych samego TikToka aż 60% procent z ponad 4 milionów polskich użytkowników tej aplikacji to osoby pełnoletnie. Są to osoby, które świadomie korzystają z internetu, robią w nim zakupy, a więc są celem dla reklam. Można się spodziewać tego, że liczba osób pełnoletnich na TikToku będzie wzrastać.
Ze względu na to, że TikTok nie utrwalił się jeszcze w świadomości biznesowej jako narzędzie marketingowe, stanowi pewną niszę. Warto ją wykorzystać, póki jest na to czas i konkurencja jest stosunkowo niska. Marka, która pojawia się na TikToku prezentuje się odbiorcom jako nowoczesna, idąca z duchem czasu firma.
Dzisiaj TikTok nie słuzy tylko i wyłącznie dostarczaniu bezwartościowej rozrywki. Nowy trend, który skupia się na przekazywaniu wiedzy czy doświadczenia idealnie sprawdza się w przypadku firm z różnych branży. Jeśli jesteś ekspertem w danej dziedzinie możesz tworzyć poradniki, tutoriale, czy filmiki ze wskazówkami. Jeśli jesteś architektem wnętrz, to twórz filmiki o dobieraniu odpowiednich kolorów, materiałów, o stylach, wystrojach, itd.
Instagram, Tweeter i Facebook powinny nas już przyzwyczaić do używania hashtagów – jednak może warto o tym przypomnieć. Żeby Twój filmik dotarł do odpowiedniej grupy odbiorców oznacz go hashtagami, które najlepiej opisują treść Twojego video.
Pamiętajmy o tym, że na TikToku jest dosyć tłoczno, jeśli chodzi o ilość treści. Dlatego twórcy filmików zazwyczaj skupiają się na aspektach wizualnych swojego contentu, tak, żeby przykuwał uwagę i był łatwy w odbiorze. Możesz podzielić się wydarzeniami z życia firmy – kamień milowy w Waszym dużym projekcie? Podziel się tym – zrób z tego kreatywną i atrkacyjną treść. Zaprezentuj swoje produkty korzystając z aktualnych wyzwań na TikToku. Pokaż, jak korzystać z Twoich produktów, zainspiruj innych do używania tego, co sprzedajesz. Nagraj poradnik lub po prostu coś śmiesznego. Możesz udostępniać nawet reklamy sponsorowane. Możliwości jest całe mnóstwo.
TikTok for Business - Jak każda platforma społecznościowa TikTok również ułatwia firmom tworzenie treści. Dzięki temu narzędziu w kreatywny sposób stworzyć video o treściach wymienionych powyżej.
TikTok Pro – Jest to narzędzie, w którym przeanalizujesz statystyki dotyczące Twojego profilu.
In-Feed Videos – To filmiki nieco dłuższe od tych standardowych, bo trwają 60 sek.
Stich – Dzięki temu możesz wycinać fragmenty filmików innych użytkowników (lub ze swojego profilu) i wklejać je do swojego filmiku.
Brand Effects - Reklamy w 2D, 3D lub rzeczywistości rozszerzonej, które zawierają wizerunek marki lub produkt firmowy.
TikTok Live – Tak samo jak na Faceooku, czy Instagramie na TikToku również można prowadzić transmisje na żywo, które angażują oglądających.
Duet – W ten sposób możesz stworzyć duet z innym użytkownikiem w tym samym video.
Brand Takeovers – To króciutkie 2-3 sekundowe reklamy video, które pojawiają się podczas scrollowania For You Page.
Top View – To reklamy pojawiające się po otwarciu aplikacji.
TikTok to powiew świeżości w marketingu. Bardzo kreatywne i ekfektywne narzędzie. Jeśli dobrze wykorzystać jego potencjał, to szybko zobaczysz tego efekty. Aktualnie jest to najpopularniejsza aplikacja społecznościowa w Polsce – znajduje się na 3 miejscu, zaraz po Messengerze i WhatsAppie. Dzięki temu w łatwy sposób można podnieść zasięgi organiczne i dotrzeć do naprawdę szerokiego grona odbiorców. Jeśli chcesz wypróbować tę aplikację, to teraz już wiesz czym jest i jak się po niej poruszać. W przyszłości na pewno pojawi się więcej artykułów na ten temat.