Jak zwiększyć Zaangażowanie na Instagramie i zbudować Społeczność?

Dowiedz się, co możesz zrobić, żeby zwiększyć zaangażowanie na Twoim profilu na Instagramie.

Dlaczego zaangażowanie na Instagramie jest takie ważne?

Wszyscy teraz o tym mówią, że nie wystarczy tylko publikować jakichś treści na Instagramie - trzeba się zaangażować. Ba! Trzeba zaangażować swoich odbiorców. Ale po co? W odpowiedzi przychodzi nam algorytm Instagrama, który bazuje na zaangażowaniu innych użytkowników. Jeśli wskaźnik zaangażowania na Twoim profilu jest wysoki, jest to znak dla algorytmu, że tworzysz treści, które ludzie chcą oglądać. Dzięki temu Twój content trafi do większej liczby osób, w tym, do Twojej grupy docelowej. Pomoże Ci to nawet zwiększyć liczbę obserwujących!

Publikuj swoje treści strategicznie!

Sposoby na zwiększenie zainteresowania Twoim profilem:

Zza kulis

Prowadząc firmowego Instagrama z pewnością publikujesz treści oparte na Twojej pracy i jej efektach. Czy to będą zdjęcia produktów, informacje o promocji, tematyczne infografiki, itd. To wszystko jest ważne, estetyka też, częstotliwość również. Ale na miediach społecznościowych chcą zobaczyć coś więcej. Twoją ofertę sprzedażową mogą sobie sprawić na stronie. Tutaj jest miejsce na pochwalenie się co w firmie słychać. Co osiągnęliście, jak wygląda Wasz dzień w pracy, a może jaka misja zakończyła się niepowodzeniem. Pozwól swoim obserwatorom zajrzeć Ci do kuchni - niech wiedzą, co się u Ciebie dzieje i jak wygląda tworzenie, tego, co robisz.

Przykład:

Jeśli jesteś instruktorem opowiedz swoim obserwującym o tym, jak doszedłeś do tego miejsca, w którym jesteś. Jak wygląda Twój dzień w pracy, z czym musisz się mierzyć na codzień. Może jakaś śmieszna historia ze szkolenia? Za co kochasz swoich kursantów, a czym doprowadzają Cię do szewskiej pasji? 

Zainteresowanie

Algorytm kładzie nacisk na interakcje między użytkownikami, dlatego musisz pamiętać, o tym, by publikować treści, które same w sobie będą angażujące. Do tego celu musisz znać swoją grupę docelową - dokładnie ją określić i zbadać, jakie treści będą dla niej interesujące. 

Piękne zdjęcia, chwytliwy opis i CTA w opisie lub w samej infografice sprawdzą się doskonale.

Przykład:

Jeśli jesteś instruktorem, to zachęć swoich odbiorców, żeby w komentarzach podzielili się swoimi doświadczeniami ze szkoleń. Zapytaj, co sprawia im największą trudność w obszarze, w którym Ty jesteś specjalistą i możesz im pomóc. Spraw, żeby byli społecznością wokół Ciebie. Niech wymieniają się spostrzeżeniami pod Twoimi postami 😉

Udzielaj się

Sam content bez Ciebie, to jak… „Na obiad tylko zupa - To nie obiad tylko…dupa”. Pamiętaj, że po drugiej stronie ekranu są ludzie. Jeśli oni poświęcili swój czas na skomentowanie Twojego posta i polajkowanie kilku zdjęć - to znaczy, że Ty też możesz. Twoi fani czekają na odpowiedź od Ciebie, czy to w komentarzu, czy w DM.

Przykład:

Pomyśl, że to Ty piszesz w odpowiedzi na story do osoby, którą z jakiegoś powodu podziwiasz i szanujesz za content, który tworzy. Czekasz na odpowiedź, ale bez większych nadziei, po przecież ma tyle obserwujących, że na pewno takich wiadomości jak Twoja w skrzynce jest pełno. Dlaczego miałaby odpowiedzieć akurat Tobie? I nagle pojawia się powiadomienie - odpowiedź od tej osoby. Czy to nie dodaje skrzydeł? Nie sprawia, że nie myślisz o tej osobie jak o koncie, które zbiera lajki i obserwacje, ale zapewne stoi za nim sztab anonimowych osób? Nie, myślisz, że tam jest prawdziwy człowiek. W dodatku człowiek, któremu nie jest wszystko jedno, czy Kowalski zostanie bez odpowiedzi na swoją wiadomość. 

Spójny grid

To jak prezentuje się Twój profil na pierwszy rzut oka - ma znaczenie. To Twoj mini wizytówka. Musisz ją tak zaplanować, żeby była estetyczna, spójna tematycznie i kolorystycznie, a także przyciągała uwagę.

Przykład:

Dodając zdjęcie pamiętaj o spójności kolorystycznej, motywie, odpowiednim kadrze. Najlepiej jeśli będzie to charakterystyczne dla Ciebie i niepowtarzalne. 

Przykład 2:

Pamiętaj, żeby nie wrzucać podobnych zdjęć obok siebie. Jeśli sprzedajesz ubrania i wrzucasz na Instagrama zdjęcia i filmiki ze swoimi produktami, to nie wrzucaj obok siebie dwóch, czy nawet trzech postów z tą samą kurtką. Od tego są karuzele. Jeśli masz dużo świetnych zdjęć danego produktu, jasne, podziel się nimi, ale zrób to za pomocą jednego posta, a nie pięciu. 

 

Częstotliwość publikacji

Twoi obserwujący nie siedzą na mediach społecznościowych 24/7. To też są ludzie, z pracą, obowiązkami i uwaga… potrzebą snu. Dlatego opublikowanie posta, np. O 4 rano, to raczej strzał w kolano - o ile nie masz odbiorców na drugiej półkuli ziemskiej. Sprawdź w statystykach, o której godzinie i w jaki dzień tygodnia Twoje publikacje cieszą się największym zainteresowaniem. Przy tym nie musisz ustawiać sobie budzika, żeby wstawić post. Możesz zaplanować posty nawet na miesiąc do przodu!  

Przykład:

Jeżeli Twoją grupą docelową są młode mamy na urlopie macierzyńskim - prawdopodobnie godziny ich największej aktywności na Instagramie, bedą godzinami najniższej aktywności ich pociech - błogosławiony czas drzemki. Oczywiście jest to kwestia indywidualna, natomiast statystyki pokażą Ci, kiedy najkorzystniej będzie dla Ciebie publikować treści.

Stories

Wykorzystaj je na swój użytek. Możesz publikować tam treści, które nie pasują do Twojego gridu, ale jednak chcesz się nimi podzielić z użytkownikami. Jest to również świetne miejsce na nawiązanie interakcji i prawdziwych relacji z innymi ludźmi. Możesz poinformować swoich odbiorców o nowym poście, o tym jak minął Ci dzień lub zadać im pytanie.

Przykład:

Jeśli sprzedajesz suplementy diety, możesz repostować stories innych osób, które Cię oznaczyły, a korzystają z Twoich produktów. Pokaż swoim odbiorcom, że produkt jest estetyczny, bezpieczny i łatwy w użyciu. Opowiedz o pozytywnych skutkach zażywania danego suplementu i nie bój się przy tym pokazać swojej twarzy. Autentyczność, to coś, czego ludzie dziś oczekują. Pokaż też jak wygląda proces pakowania i przygotowania do przesyłki. Opowiedz o samym procesie produkcji - pokaż co robisz od kuchni.

Podsumowanie

Żeby osiągnąć sukces na Instagramie musisz przede wszystkim poznać swoich odbiorców i dać im poznać siebie, i to, co robisz. Pamiętaj, że budowanie organicznego zasięgu wymaga trochę czau. Dlatego nie zniechęcaj się, jeżeli po paru dniach, a nawet miesiącach nie zauważysz spektakularnych efektów. One przyjdą - z czasem.