Jak zdefiniować swoją Grupę Docelową?
Kim są Twoi klienci? Poznaj ich lepiej, żeby lepiej sprzedawać!
Jeśli nie chcesz w pełni wykorzystać swojego potencjału sprzedażowego, to nie. Da się sprzedawać bez tego. Tylko jest to element na tyle ważny, że pozwoli Ci znacząco zwiększyć sprzedaż i przyciągnąć klientów, również tych stałych. W takim razie nie pozwól, żeby Twoja konkurencja wykonała ten krok za Ciebie.
Dane o regionie, w którym mieszka dany klient. Czy Twoja oferta jest lokalna, ogólnokrajowa, czy jeszcze szerzej światowa?
-Wiek,
-Wykształcenie,
-Płeć,
-Wykonywany zawód,
-Dochody.
Zainteresowania potencjalnego klienta, styl życia, przekonania, cechy osobowości.
W jaki sposób Twój potencjalny klient dokonuje zakupu?
Czym się kieruje?
Na jakie działania marketingowe jest podatny?
Chociaż powyżej masz już wiele danych, które możesz analizować pod kątem swoich klientów, to nadal wydaje się zbyt ogólne. Bo to nie anonimowa grupa ludzi kupuje od Ciebie prawda? To zawsze jest jakaś konkretna osoba - Ania albo Marcin. Nawet jeżeli świadczysz usługi lub produkty dla firm, to i tak zawsze na drugim końcu transakcji znajduje się osoba. I właśnie tę osobę należy zdefiniować. Nadać jej imię, cechy fizyczne i charakteru. Dużo łatwiej mówi się do konkretnej osoby, a jeszcze łatwiej, kiedy znasz jej imię, niż do całej, anonimowej grupy.
Kim jest Twój klient?
Ile ma lat? Najlepiej konkretna liczba
Gdzie mieszka?
Czy ma rodzinę?
Czy ma zwierzęta?
Jakie ma wykształcenie?
Kim jest z zawodu?
Czym się kieruje w życiu?
Jakie ma zainteresowania?
Jakie ma problemy? Które Ty możesz rozwiązać
Po pierwsze, Twoja Grupa Docelowa musi wiedzieć o Twoim istnieniu. I tutaj bardzo ważne okazuje się określenie wieku, sposobu dokonywania zakupu, miejsce zamieszkania i zainteresowania. To gdzie się ogłosisz i zareklamujesz będzie miało bezpośredni wpływ na to, czy trafisz do osób, które będą zainteresowane Twoją ofertą.
Zdefiniowanie potrzeb Twoich klientów i przedstawienie konkretnego ich rozwiązania jest kluczem do sukcesu. Ludzie tak na prawdę nie potrzebują Twojego produktu w znaczeniu dosłownym. Jeśli produkujesz garnki, to oznacza, że ktoś chce ugotować obiad w szybki sposób, a nie posiadać garnek. Pokaż, że można Ci zaufać, bo zjadłeś zęby na produkcji garnków i wiesz dosłownie wszystko w tym temacie.
Przedstaw swoją ofertę w jak najatrakcyjniejszy sposób. To niekoniecznie cena będzie wyznacznikiem. Korzystne warunki mogą odnosić się do jakości, ilości, ceny, zakresu oferowanych usług, itd.
Pamiętaj, że ma to ogromne znaczenie dla Twoich kampanii marketingowych. Decyduje to o tym, czy trafią one na podatny grunt. Kiedy wiesz, kim jest Twój odbiorca, to bez problemu dobierzesz kanał komunikacji i język. W ten sposób nie będziesz marnować czasu i pieniędzy na nieefektowne działania marketingowe.
W kilku prostych krokach namaluj portret swojego klienta. Pamiętasz jak w szkole robiło się charakterystykę postaci? Wykorzystaj tę wiedzę, do określenia kim jest Twój odbiorca. Im więcej szczegółów uwzględnisz, tym lepiej.