Jak zachęcić klienta do dodania produktu do koszyka? 8 sprawdzonych technik
Nawet 7/10 transakcji w sklepach internetowych nie dochodzi do skutku. Czy porzucony koszyk to prawdziwa plaga na rynku, czy może efekt źle zaprojektowanego lub źle zarządzanego sklepu? Czym jest wskaźnik „Add to Cart” i jaka powinna być jego wysokość? „Add to Cart” rate to odsetek odwiedzających, którzy podczas sesji umieszczają w koszyku co najmniej jeden […]
Nawet 7/10 transakcji w sklepach internetowych nie dochodzi do skutku. Czy porzucony koszyk to prawdziwa plaga na rynku, czy może efekt źle zaprojektowanego lub źle zarządzanego sklepu?
„Add to Cart” rate to odsetek odwiedzających, którzy podczas sesji umieszczają w koszyku co najmniej jeden produkt. Wskaźniki dodawania do koszyka są ważne do śledzenia, ponieważ mogą informować o sukcesie wyboru produktów, działań marketingowych i użyteczności witryny. Ponadto, ponieważ około 30-40% użytkowników, którzy dodają produkt do koszyka, dokonuje zakupu, poprawa tego wskaźnika może oznaczać znaczny wzrost przychodów Twojej firmy.
Jeśli chodzi o obliczanie wskaźnika dodawania do koszyka, istnieją tylko dwa wskaźniki, które naprawdę musisz znać: Całkowita liczba sesji oraz Liczba użytkowników, którzy dodali przynajmniej jeden element do koszyka w danym przedziale czasowym. W tym celu należy utworzyć kalkulację danych w Databox. W tym przypadku, weźmiesz liczbę dodanych do koszyka produktów podzieloną przez liczbę sesji. Po utworzeniu tych danych można je dodać do dowolnego pulpitu nawigacyjnego.
Każdy dodatkowy procent zrealizowanych zamówień przekłada się bezpośrednio na wzrost sprzedaży, a tym samym wyższe zyski sklepu. Według różnych badań 40-70% potencjalnych klientów, którzy dodali produkt do koszyka, porzuci go po opuszczeniu sklepu bez złożenia zamówienia. Czemu?
Żeby to zrobić dodaj do produktu przycisk „dodaj do koszyka” na każdej stronie, na której pojawia się produkt. W wielu sklepach e-Commerce spotkasz się z długą listą produktów. Jeśli któryś Cię zainteresuje – musisz w niego kliknąć, żeby przejść do strony produktu i dopiero tam możesz dodać produkt do koszyka. Absurd. Za długa droga. A co z powracającymi klientami, którzy już wiedzą, czego chcą i po co przyszli? Oszczędź im kliknięć i tym samym zwiększ swój wskaźnik „Add to Cart”. Tak więc, nawet jeśli masz długą listę produktów na jednej stronie, bo nie mówię, że to złe, to dodaj ten przycisk obok każdego produktu.
Reklamy potrafią być bardzo skuteczne w przyciąganiu potencjalnych klientów na Twoją stronę. Jednak musisz pamiętać o tym, żeby osiągnąć zamierzony cel – sprzedaż produktu – reklama musi być spójna ze stroną, do której prowadzi.
Ile razy w życiu kliknąłeś w atrakcyjne i przyciągające wzrok reklamę? Ile razy post na Facebooku wysłał Cię do sklepu? Ile razy zdarzyło Ci się przejść bezpośrednio z newslettera do produktu lub strony docelowej?
Nie nabieraj swojego klienta na clickbaity. Zamiast wzrostu satysfakcji klienta i ilości kupionych przez niego produktów, możesz osiągnąć przeciwny cel. Wzrost irytacji i czynnika odrzuceń na Twojej stronie.
Czy to jest darmowa dostawa od jakiejś kwoty, a może darmowy zwrot produktu, czy gwarancja ceny – ważne jest, żeby widocznie to zaznaczyć. Kiedy klient widzi, że w cenie, którą ma zapłacić, oprócz produktu znajdują się jeszcze inne korzyści, będzie zdecydowany do zakupu. Dlatego, jeśli oferujesz tego typu rzeczy, nie wstydź się ich. Pokaż je w nagłówku strony, koniecznie na stronie produktu, ale możesz się pokusić nawet o pop ups. Ponieważ ważne jest to, żeby ta informacja nie ominęła oczu klienta.
Wielu odwiedzających Twoją witrynę przejdzie bezpośrednio na strony Twoich produktów bez oglądania reklam promocyjnych w innych obszarach Twojej witryny. Uwzględnienie informacji o sprzedaży i wycenach ma również dodatkową zaletę polegającą na budowaniu pilnej potrzeby.
Czy artykuły promocyjne są wyraźnie oznaczone? Czy widoczne są oznaczone obniżone cenami i ogłoszenia o obniżce, najlepiej z ramami czasowymi?
Czy oferujesz dodatkowe zachęty dla osób, które odwiedzają Cię po raz pierwszy? Czy zamieszczasz oferty i zniżki dla nowych klientów na stronie swojego produktu?
Klient rezygnuje z realizacji zamówienia, jeżeli koszt realizacji okaże się zbyt wysoki lub niezgodny z wcześniej uzyskanymi informacjami. Innym powodem, dla którego klienci porzucają swoje koszyki i zwracają się do konkurencji, jest to, że pobierana jest dodatkowa opłata, przy wyborze płatności elektronicznej jako metody płatności za zakupy. Nie możesz dopuścić do sytuacji, w której wprowadzasz klienta w błąd poprzez różną cenę na karcie towaru i finalnie w koszyku. Ceny muszą być takie same w obydwu miejscach. Bardzo rzadko zdarza się, że oferta promocyjna nie jest uwzględniona w zamówieniu. Jednak, gdy tak się stanie, to taka sytuacja wprawia w zakłopotanie i często prowadzi do rezygnacji klienta z zakupu, ponieważ klient nie wie, czy zostaną mu przyznane obiecane rabaty lub inne zachęty.
Jeśli rekomendacje produktów są naprawdę trafione, przynoszą fenomenalną wartość: klienci, którzy dodają polecane produkty do koszyka i/lub dokonują zakupu podczas pierwszej sesji, kupują znacznie więcej produktów i mają o 33% wyższą średnią wartość zamówienia. Rekomendacje produktów to świetny sposób na zwiększenie wskaźników zaangażowania i dodawania produktów do koszyka.
W oparciu o moje doświadczenie, kolejną wskazówką, jak zwiększyć współczynnik dodawania do koszyka, jest wdrożenie okna czatu w czasie rzeczywistym.
Porównanie danych przed i po pokazało, że dostępność dla naszych czytelników natychmiastowych odpowiedzi na pytania na czacie znacznie zwiększyła ich chęć do przeglądania naszej strony (wzrost średniej liczby odsłon), wydłużyła czas spędzony na naszej stronie (wzrost czasu przebywania na stronie) oraz zwiększyła ich zaufanie do naszej marki i chęć dokonania zakupu (wzrost wskaźnika dodawania do koszyka i konwersji).
Jeśli użytkownicy trafili na Twoją stronę, możesz być pewien, że chcą coś od Ciebie kupić lub przynajmniej są zainteresowani Twoją ofertą lub produktem. Nie utrudniaj im zakupów!
Strona produktu musi służyć jednemu z dwóch celów. Pierwszym z nich jest zachęcenie klientów do zakupu. Drugim jest przeniesienie go na stronę innego produktu, którym będzie bardziej zainteresowany.
Wygląd i układ strony produktu powinien być czytelny i wyrazisty. Najważniejsze jest to, aby użytkownicy znaleźli tam wszystkie informacje potrzebne do dokonania zakupu i dokładnie wiedzieli, co powinni zrobić dalej.
Pokazanie klientom, że ich rozumiesz i wiesz, kim są, może zwiększyć liczbę konwersji. Biorąc pod uwagę ich wcześniejsze zakupy i lokalizację, można spersonalizować doświadczenie, aby dostarczyć odpowiednie wyniki.
Skutecznym sposobem na zwiększenie konwersji i sprzedaży jest wywołanie u użytkowników wrażenia, że za chwilę przegapią lub stracą świetną okazję. Najłatwiejszym sposobem jest wskazanie ograniczonej liczby produktów w magazynie, tworząc iluzję, że wkrótce się skończą. Będzie to wyzwalacz emocjonalny, przekonujący odwiedzających do podjęcia natychmiastowego działania i kliknięcia przycisku „dodaj do koszyka”, zanim zrobi to ktoś inny. Możesz także zaoferować zniżkę na ograniczony czas. Skutecznym sposobem na wywołanie presji czasu jest zastosowanie na stronie licznika odliczającego czas. Będzie on pokazywał odwiedzającym, ile dni, godzin i minut mają na podjęcie decyzji.
Twoim celem nie powinna być optymalizacja współczynnika dodawania do koszyka w oderwaniu od całości, ale raczej dostarczanie doświadczeń, które maksymalizują ogólną wartość witryny (zwykle mierzoną ogólnym "przychodem" lub jako "przychód na odwiedzającego").
Oczywiście, poprawa opisu i wyglądu strony produktu, usunięcie elementów rozpraszających uwagę, poprawa doświadczenia użytkownika i wszystkie inne typowe działania związane z optymalizacją współczynnika konwersji prawdopodobnie również poprawią współczynnik dodawania do koszyka.
Jednak optymalizacja wyłącznie pod tym kątem - lub pod kątem jakiejkolwiek mikrokonwersji - jest błędem. Zmienia to strukturę motywacyjną mającą na celu zapewnienie holistycznego doświadczenia klienta, które skutkuje poprawą wskaźników biznesowych.
Kogo obchodzi, że ktoś doda produkt do koszyka, jeśli nie dokona zakupu? Co, jeśli poprawisz wskaźnik dodawania do koszyka, ale obniżysz jego ogólną wartość (i przychód na odwiedzającego)? Optymalizuj pod kątem wskaźników, które mają znaczenie.