Jak być kreatywnym w biznesie – 10 porad do zastosowania w codziennym życiu
kowcy twierdzą, że prawie wszyscy jesteśmy kreatywni… dopóki system edukacji i kalka kulturowa nie zdecydują się wyeliminować tej umiejętności. Dzieci w młodym wieku potrafią odpowiadać na pytania, rozwiązywać łamigłówki i wymyślać kreatywne rozwiązania, często nie myśląc o konsekwencjach i nie oceniając innych. Charakteryzują się nieograniczoną wyobraźnią, która przyda się wielu z nas również w dorosłym życiu.
Niezależnie od tego, czy jesteś małym przedsiębiorcą, czy masz dużą firmę, czy podejmujesz projekty zawodowe czy prywatne, dzisiejszy tekst porusza temat, z którym powinieneś być blisko. Kreatywność w biznesie jest niezwykle ważna i jednocześnie niezwykle trudna.
Naukowcy twierdzą, że prawie wszyscy jesteśmy kreatywni… dopóki system edukacji i kalka kulturowa nie zdecydują się wyeliminować tej umiejętności. Dzieci w młodym wieku potrafią odpowiadać na pytania, rozwiązywać łamigłówki i wymyślać kreatywne rozwiązania, często nie myśląc o konsekwencjach i nie oceniając innych. Charakteryzują się nieograniczoną wyobraźnią, która przyda się wielu z nas również w dorosłym życiu.
Dziś tyle mówi się o przekraczaniu granic, łamaniu zasad, a przede wszystkim o kreatywności i innowacyjności w biznesie, ale czym w zasadzie jest innowacyjność? Dlaczego warto jej używać w biznesie? Jakie korzyści daje to naszej firmie? A przede wszystkim jak to zdefiniować?
Jak zwykle nie ma jednej akademickiej definicji tego zjawiska, ale może to i lepiej. Jak w prosty sposób wytłumaczyć zjawisko, które ma być niezwykłe i oryginalne w swojej naturze? Czym więc jest kreatywność?
Najlepsze znaczenie kreatywności w biznesie wyraża powiedzenie, że jest to sztuka rozwiązywania nietypowych zadań i problemów. Definicja ta wskazuje na przydatny aspekt kreatywności, ale bardzo często można stwierdzić, że kreatywność wytwarza niepotrzebne i bezpodstawne rozwiązania. Zazwyczaj tak to zjawisko postrzegają osoby, którym bardzo trudno jest wyrwać się z tzw. pudełkowego, tradycyjnego myślenia, ich działania są schematyczne, a te twórcze są dla nich zbędne.
Zgodnie z definicją, w biznesie trzeba być kreatywnym, aby rozwiązywać problemy w unikalny sposób, który przyczynia się do osiągnięcia zamierzonego efektu bez angażowania zasobów, marnowania czasu czy ryzyka niepowodzenia. Jest to szczególnie pożądane zjawisko w przypadku startupów, które ze swej natury muszą być innowacyjne i w ten sposób podchodzić do klientów. Najważniejsze jest poszukiwanie mniej oczywistych rozwiązań problemów, przełamywanie granic, sztywnych reguł, które istnieją i wykraczają poza typowy dla nas zakres działania i refleksji.
Jest wiele sytuacji, w których ćwiczenie kreatywności byłoby dobre dla Twojej firmy. Poniżej znajdziesz kilka z nich.
Jeśli chcesz rozwijać swoją firmę, to z pewnością tworzenie nowych źródeł dochodu, które jednocześnie będą wsparciem dla Twojej marki jest nieocenioną umiejętnością.
Skalowanie firmy oznacza znalezienie sposobów na generowanie większych zysków bez zwiększania kosztów lub spędzania na tym większej ilości czasu. Dobrym przykładem skalowania marki osobistej jest generowanie dochodu pasywnego. Aby jednak tak się stało, należy kreatywnie podejść przynajmniej do początkowych etapów tworzenia nowych usług lub produktów.
Od burzy mózgów, grupowania celów, kreatywności po realizację - na każdym etapie Twoja umiejętność kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów pomoże Ci osiągnąć lepsze wyniki.
To niezbyt skomplikowane. Nauczysz się w jeden dzień. Próbuj. Nie chodzi o to, żeby być w tym najlepszym, ale po prostu o tworzenie lepszych połączeń w mózgu, aby zwiększyć kreatywność.
Zdefiniuj dokładnie problem, który masz, a następnie pozwól swojej podświadomości działać. Nasze umysły nie lubią niedokończonych spraw, pytań bez odpowiedzi. Kiedy zdefiniujesz problem (najlepiej w formie pytania), pozwolisz, aby twój umysł wymknął się spod kontroli. Umysł lubi być zajęty jedną rzeczą, więc kiedy dajesz swojej podświadomości zadanie do rozwiązania, możesz być zaskoczony doskonałością odpowiedzi, jakie ci da. Kilka ważnych punktów, o których należy pamiętać:
Lepiej zadaj sobie podświadome pytanie: „Jak zarobić 20 tys. zł w tydzień na wymarzone wakacje?” zamiast „Jak zarobić więcej pieniędzy?”.
Kiedy przybędzie do Ciebie odpowiedź? Z własnego doświadczenia mogę polecić, aby przed pójściem spać zadać sobie kilka trudnych pytań. Kiedy się obudzisz, najprawdopodobniej będziesz miał gotową odpowiedź, która na ciebie czeka. Odpowiedź najczęściej pojawia się, gdy wykonujesz czynności „bez zobowiązań”, takie jak uprawianie sportu, mycie zębów lub sprzątanie mieszkania. Pamiętaj! Einstein rozwinął swoją teorię względności pracując w urzędzie patentowym, a nie na uniwersytecie!
No dobrze, może niecałkowity brak kompetencji. Jeśli nie możesz rozebrać komputera i złożyć go z powrotem bez pozostawienia „niepotrzebnych śrubek”, nie rób tego. Jeśli jednak posiadasz wiedzę np. z zakresu szkoleń i potrzebujesz napisać artykuł na bloga, to niech wybór tematu będzie dla Ciebie nowym doświadczeniem. W ten sposób nauczysz się czegoś nowego, trochę poćwiczysz umysł, poza tym przyswajanie nowej wiedzy może być zabawą, co wpłynie bardziej pozytywnie na wyniki Twojej pracy niż pisanie o tym, co już doskonale znasz. Poszerz swoje horyzonty i wyjdź ze swojej strefy komfortu.
Próby, zwłaszcza te zakończone „porażką”, zawsze nas czegoś uczą i pozwalają nam się rozwijać.
Rysowanie i notowanie nielinearne to doskonałe sposoby na pobudzenie mózgu, spojrzenie na pewne zagadnienia z nieco innej perspektywy, rozwiązywanie problemów i generowanie nowych pomysłów.
Kreatywność pojawia się, gdy nasze umysły łączą rzeczy. Łączą fakty, liczby, pomysły, koncepcje, których się nauczyliśmy i które zakorzeniły się w naszych umysłach. Oznacza to, że jeśli chcesz być bardziej kreatywny, musisz połączyć więcej rzeczy. Jeśli coś wpadnie ci do głowy i przykuje twoją uwagę choćby na chwilę, zagłęb się w temat. Steve Jobs powiedział: „Kreatywność to łączenie rzeczy”.
Kolejny ważny punkt i chyba najskuteczniejszy. Po otrzymaniu zadania najpierw staraj się zwizualizować efekt, który chcesz osiągnąć, a dopiero potem przejdź do tego, jak do niego dojść. W ten sposób łatwiej jest rozpocząć pracę, ponieważ wiesz, co jest Twoim celem.
nie musisz nosić ze sobą specjalnego notesu, możesz korzystać z aplikacji telefonu i mieć ją zawsze przy sobie. Nie ma nic gorszego niż mieć świetny pomysł i zapomnieć o nim…
Każdy z nas ma coś, czego od zawsze chciał spróbować. Wyplatanie z wikliny, renowacja mebli, a może robienie na drutach? Każda nowa aktywność, pasja, umiejętności tworzą nowe połączenia w mózgu, a więc twoja kreatywność budzi się. Znajdź coś, co będzie służyło tylko Twojej satysfakcji z robienia tego. I nie myśl o tym jak o stracie czasu.
Znajdź sposób na uporządkowanie swoich doświadczeń. W każdym razie możesz tworzyć foldery na swoim komputerze, aby przechowywać różne grafiki, artykuły lub dokumenty, które Cię inspirują. Możesz wyróżnić najważniejsze teksty przeczytanych książek i zrobić na nich notatki. Inspirujące gadżety możesz zbierać w pudełku po butach, choć dziś do niczego nie służą, w przyszłości mogą zainspirować Cię do tworzenia ciekawych rozwiązań. Nie chodzi o bezmyślne trzymanie i przechowywanie rzeczy, ale o kreatywne wykorzystanie tego, co masz pod ręką. O ile masz coś pod ręką.
Wiele razy, kiedy nad czymś pracuję, mam taki problem – myślę za dużo. W pracy twórczej musimy jednak pamiętać, że podczas planowania wszystko jest możliwe. Dopiero później możemy przeżyć „szok rzeczywistości”.
Krótko mówiąc, wszyscy ludzie mogą być kreatywni. Po prostu trzeba znaleźć swoją drogę do kreatywnej pracy. W każdej pracy kreatywnej pierwsza wersja jest pełna błędów, które z kolei mogą nas zainspirować do fenomenalnego rozwiązania. Dlatego warto rzucić się w wir i na początku nie zważać na to, że praca będzie niedoskonała.
Wymienione powyżej 10 porad ma za zadanie zwiększyć Twoją kreatywność. Nie musisz stosować wszystkich naraz, żeby osiągnąć cel. Wybierz spośród nich kilka, która będą się dla Ciebie sprawdzały. Ale pamiętaj, że od czasu do czasu trzeba coś zmienić, żeby uzyskać nowe spojrzenie na sytuacje. Dlatego nie pozostawaj przy tych metodach do końca życia. Stale poszukuj, a Twoja kreatywność będzie się rozwijała niejako na boku.