Jak zbudować personal branding

Co musisz wiedzieć, żeby zbudować markę osobistą?

Budowanie silnej marki osobistej to trudne zadanie. Jednak warto to zrobić, bo stworzenie spójnego wizerunku podniesie wartość Twojego biznesu. Czy jesteś zadowolony ze swojej osobistej marki, czy jest jeszcze coś, nad czym musisz popracować

Każdy z nas ma własną markę, markę osobistą. W rzeczywistości dotyczy to wszystkich rodzajów naszych relacji międzyludzkich. Widać to wyraźnie w powiedzeniu „marka osobista to to, co ludzie mówią o tobie, gdy nie ma cię w pokoju”. - W odniesieniu do tych słów wiemy jedno – warto, żeby te słowa były jak najlepsze. Różnica między naszą marką w relacjach międzyludzkich, a marką biznesową polega na tym, że w tym drugim przypadku przekłada się to bezpośrednio na przychody.

Silna marka osobista może pomóc Ci w zdobyciu wymarzonej pracy, jest ogromną zaletą w negocjacjach z klientami, jeśli jesteś freelancerem, a także buduje Twój wizerunek jako profesjonalisty. Jednak jej budowanie to proces, który musi mieć solidne podstawy. Gdzie zacząć?

Po co Ci marka osobista?

  • Pozwala nam budować zaufanie – bardziej ufamy ludziom niż firmom. Klienci oczekują bliższego i osobistego kontaktu z drugą osobą, która dopasuje usługę dokładnie do ich potrzeb. Na ludziach można polegać bardziej niż na firmach. Ludzie mają więcej do stracenia niż firmy. W końcu ludzie dbają bardziej niż firmy.
  • Mówi o Twoich mocnych stronach – dzięki nim czujesz siłę, pewność siebie i idziesz do przodu. Powinieneś poświęcić na to czas i dokładnie rozważyć swoje mocne strony i zasoby. - Pozwala odpowiedzieć klientowi, dlaczego powinien wybrać Ciebie – klienta, który ma spójny obraz Ciebie, czyli kim naprawdę jesteś i jak się prezentujesz, łatwiej przekonać do podjęcia decyzji. - Pozwala poszerzyć postrzeganie siebie - proces brandingu pozwala spojrzeć na siebie z wielu perspektyw, czyniąc obraz pełniejszym.
  • Pozwala dotrzeć do osób, które są dla Ciebie ważne - Twoich potencjalnych klientów. Jednak, aby Twoja marka osobista mogła to osiągnąć, pierwszą rzeczą do rozważenia jest to, kim są Twoi klienci.

Co składa się na markę osobistą?

Twoja osobista marka jest budowana wokół Twojego talentu, pasji i doświadczenia.

Talent

Talent odpowiada za wiele rzeczy, które sprawiają, że jesteś szczęśliwy i ożywiony, wpływając tym samym na Twoją efektywność i sukces. Jest również widoczny na zewnątrz, dzięki czemu możesz zaprosić znajomych, przyjaciół, klientów, współpracowników do ich odkrycia. Poproś ich, aby zidentyfikowali w tobie talenty, które rozpoznają i cenią. Możesz je również odkryć, wykonując test StrengthsFinder - Gallup Talent Test.

Pasja

Pasja to dar, który wiąże się z talentem, to znaczy z prawdziwymi zdolnościami, umiejętnościami i zasobami, które posiada każda osoba.

Odkrywając swoje talenty, będziesz mógł realizować swoje pasje w sobie, w sposób, który jest autentyczny i na pewno będzie odczuwalny przez innych.

Jeśli naśladujesz swoich konkurentów i nie odkrywasz swojej pasji, popełniasz grzech lenistwa. Idąc na skróty, zubażasz świat.

Doświadczenie

Skorzystaj ze swojej wiedzy, umiejętności i obserwacji otoczenia oraz konkurencji. Każdy rozwiązany przez Ciebie problem sprawia, że jesteś bogatszy o wiedzę, ale ten, którego nie rozwiążesz, daje Ci nauczkę – doświadczenie.

Jakie cechy ma silna marka osobista?

Silna marka jest przede wszystkim autentyczna. Nikt nie kupi Twoich produktów ani nie skorzysta z Twoich usług, jeśli to, co robisz, nie będzie zgodne z tym, kim jesteś. Jako ekspert od zdrowego odżywiania nie powinieneś reklamować słodyczy i słynnych restauracji typu fast food. Jeśli jesteś ekspertem językowym, upewnij się, że publikowane treści są zawsze poprawne. Działaj konsekwentnie i bądź sobą - bez tego nigdy nie zyskasz wiarygodności wśród odbiorców.

Oryginalność! Aby odnieść sukces, Twoja marka osobista musi wyróżniać się z tłumu. Liczy się nie tylko profesjonalizm, ale także emocje, które wywołujesz. Dzięki nim zostaniesz zapamiętany na dłużej.

Cechą silnej marki bezsprzecznie jest jej użyteczność. Twoja marka musi dla czegoś istnieć – Twoi odbiorcy muszą z tego skorzystać. Oczywiście nie do wszystkich dotrzesz ze swoim przekazem, dlatego warto rozpoznać swoją grupę docelową i na niej się skupić.

Jak się zabrać do tworzenia marki osobistej?

Wybierz miejsca, w których chcesz podjąć działania

Jeśli wiesz już o sobie więcej niż wcześniej, to czas znaleźć miejsce na rozpoczęcie zabawy. Może to być blog, YouTube lub media społecznościowe. Bądź aktywny i często dziel się swoją wiedzą. Na początek musisz przygotować dużo treści do wyświetlania w sieci. Ważne, aby były wystarczająco różnorodne, a przez to zachęcające dla odbiorcy. Ciekawe historie, pomocne porady, wiadomości branżowe – wszystko to może być wartościowe i wzbudzić zainteresowanie czytelnika lub słuchacza.

Jeśli zamierzasz działać w więcej niż jednym miejscu w tym samym czasie, nie zapomnij o spójności swojego przekazu. Ułatwi to widzom zapamiętanie Cię. Zdefiniuj także, z kim rozmawiasz i jaki ton głosu będzie najlepszy.

Nawiąż kontakt z ludźmi z branży

Ważnym aspektem jest również nawiązywanie kontaktów z ludźmi z Twojej branży. Możesz posłużyć się grupami branżowe na LinkedIn lub Facebooku. Ucz się od nich, dołącz do dyskusji, komentuj - daj się zauważyć. A gdy Twoja marka będzie się umacniać, rozważ śledzenie jej online. Istnieje wiele przydatnych narzędzi, które mogą Ci w tym pomóc, takie jak Brand2 czy SentiOne.

Powiem Ci krok po kroku, jak zbudować swoją markę osobistą

Do kogo chcesz dotrzeć?

Niezależnie od tego, czy jesteś freelancerem, który chce pozyskać klientów, czy chcesz rozwijać się w większej organizacji, w pewnych kręgach musi być o Tobie głośno.

  • Zrób listę pięciu organizacji, w których chcesz wykorzystać swoje talenty i pasje. Dowiedz się, kto (osoba lub dział) może być odpowiedzialny za podejmowanie decyzji dotyczących pracy z Tobą lub zatrudnienia.
  • Zacznij od… słuchania. Śledź ich w mediach społecznościowych (Twitter, Facebook) – być może dowiesz się szczegółowo, jakie problemy możesz rozwiązać.

Zweryfikuj, co myślą o Tobie inni?

Jak w każdym przypadku – jeśli chcesz zrobić coś lepszego niż wcześniej, musisz zrozumieć, co można poprawić. Oczywiście – ważna jest tu też znajomość podstawowej zasady, marką nie jest to, co mówisz o sobie, ale to, co mówią o Tobie inni.

Stwórz wizerunek eksperta

Twoja marka osobista skupia się na wartościach takich jak: wiedza, doświadczenie czy osiągnięcia, z których możesz być dumny. Odwołaj się do swoich przeszłych osiągnięć i zastanów się, jak możesz je wykorzystać podczas tworzenia osobistego wizerunku marki. Ważnym elementem brandingu jest dzielenie się wiedzą i umiejętnościami. Własny profil na stronie, blog lub media społecznościowe to niezbędne kanały komunikacji z punktu widzenia marki osobistej.

W czym się specjalizujesz?

Stary marketingowy aksjomat mówi: „Jeśli coś jest do wszystkiego, to nie jest do niczego”. Najgorsze marki są właśnie takie - nijakie. Dla wszystkich i dla nikogo. Jak list motywacyjny, który mówi „Chcę pracować w dowolnej firmie, na dowolnym stanowisku”.

Pomyśl o problemie, który chcesz wyeliminować ze świata. Wiem, brzmi to poważnie, ale możesz mieć coś takiego. To jest twoja wizja. Na przykład nie chcę widzieć wokół siebie ludzi bez personal brandingu.

Teraz zastanów się, jak możesz pomóc rozwiązać ten problem. Jeśli jesteś na wczesnym etapie drogi i nie możesz dziś z tym walczyć? OK, więc zastanów się, czego musisz się nauczyć. To jest Twój cel. Ja poznałem marketing i branding, pomogłem moim klientom opowiadać lepsze historie.

Stwórz wizję i misję dla swojej marki

Wizja to cel, do którego dążysz ze swoją marką. Działa jak wewnętrzny kompas. Powinien odzwierciedlać Twoje wartości. Ma to zachęcić Cię do podjęcia długofalowych działań. Oczywiście wizję można zmienić.

Zadaj sobie pytanie: „W którym miejscu chcę być ze swoją marką za rok, za 5 czy 10 lat?

Twoją misją jest nadanie sensu własnemu życiu. Misja sprawia, że każdego ranka chcesz wstawać z łóżka i robić to, co robisz. Odpowiada na pytania: Jaka jest istota Twojej marki? Jak za jej pomocą zmienić świat? Dlaczego to wszystko robisz?

Strona internetowa

Jeśli chcesz budować swój wizerunek, musisz mieć miejsce, w którym będziesz panem i władcą, sam decydujesz, jak to ma wygląda i co tam jest - trochę więcej o tym, kim jesteś w internecie, czyli na swojej stronie internetowej.

Oczywiście należy również korzystać z różnych kanałów mediów społecznościowych, co prawda korzystanie z nich jest konieczne, ale stworzenie własnej strony internetowej powinno być jednym z Twoich wizualnych fundamentów.

Najczęściej popełniane błędy:

  • mówienie tylko o sobie, ignorowanie potrzeb odbiorców,
  • prezentowanie się jako marka. Kluczem do sukcesu jest budowanie silnej marki, a nie ciągłe powtarzanie, że to robisz,
  • wyróżniać się przez kontrowersje. Lepiej budować własną markę, skupiając się na jej mocnych stronach niż stale wytykać wady konkurentów, obrażać innych lub używać niecenzuralnego języka,
  • powtarzanie w kółko tego samego. Ograniczając się do kilku ugruntowanych w branży haseł, Twoja komunikacja nie będzie brzmiała naturalnie,
  • nadmierne inspirowanie się innymi. Stając się zbyt podobnym do autorytetów w swojej branży, stracisz z oczu to, co wyróżnia Cię na tle konkurencji, a także możesz zostać narażony na zarzuty o malwersacje wizerunkowe. Dlatego powinieneś kierować się zasadami automarketingu i być sobą!

Budowanie silnej marki osobistej to wyzwanie, które warto podjąć

Budowanie silnej marki osobistej to trudne zadanie. Jednak warto to zrobić, bo stworzenie spójnego wizerunku podniesie wartość Twojego biznesu. Czy jesteś zadowolony ze swojej osobistej marki, czy jest jeszcze coś, nad czym musisz popracować?