Co musisz wiedzieć, żeby zbudować markę osobistą?
Budowanie silnej marki osobistej to trudne zadanie. Jednak warto to zrobić, bo stworzenie spójnego wizerunku podniesie wartość Twojego biznesu. Czy jesteś zadowolony ze swojej osobistej marki, czy jest jeszcze coś, nad czym musisz popracować
Każdy z nas ma własną markę, markę osobistą. W rzeczywistości dotyczy to wszystkich rodzajów naszych relacji międzyludzkich. Widać to wyraźnie w powiedzeniu „marka osobista to to, co ludzie mówią o tobie, gdy nie ma cię w pokoju”. - W odniesieniu do tych słów wiemy jedno – warto, żeby te słowa były jak najlepsze. Różnica między naszą marką w relacjach międzyludzkich, a marką biznesową polega na tym, że w tym drugim przypadku przekłada się to bezpośrednio na przychody.
Silna marka osobista może pomóc Ci w zdobyciu wymarzonej pracy, jest ogromną zaletą w negocjacjach z klientami, jeśli jesteś freelancerem, a także buduje Twój wizerunek jako profesjonalisty. Jednak jej budowanie to proces, który musi mieć solidne podstawy. Gdzie zacząć?
Twoja osobista marka jest budowana wokół Twojego talentu, pasji i doświadczenia.
Talent odpowiada za wiele rzeczy, które sprawiają, że jesteś szczęśliwy i ożywiony, wpływając tym samym na Twoją efektywność i sukces. Jest również widoczny na zewnątrz, dzięki czemu możesz zaprosić znajomych, przyjaciół, klientów, współpracowników do ich odkrycia. Poproś ich, aby zidentyfikowali w tobie talenty, które rozpoznają i cenią. Możesz je również odkryć, wykonując test StrengthsFinder - Gallup Talent Test.
Pasja to dar, który wiąże się z talentem, to znaczy z prawdziwymi zdolnościami, umiejętnościami i zasobami, które posiada każda osoba.
Odkrywając swoje talenty, będziesz mógł realizować swoje pasje w sobie, w sposób, który jest autentyczny i na pewno będzie odczuwalny przez innych.
Jeśli naśladujesz swoich konkurentów i nie odkrywasz swojej pasji, popełniasz grzech lenistwa. Idąc na skróty, zubażasz świat.
Skorzystaj ze swojej wiedzy, umiejętności i obserwacji otoczenia oraz konkurencji. Każdy rozwiązany przez Ciebie problem sprawia, że jesteś bogatszy o wiedzę, ale ten, którego nie rozwiążesz, daje Ci nauczkę – doświadczenie.
Silna marka jest przede wszystkim autentyczna. Nikt nie kupi Twoich produktów ani nie skorzysta z Twoich usług, jeśli to, co robisz, nie będzie zgodne z tym, kim jesteś. Jako ekspert od zdrowego odżywiania nie powinieneś reklamować słodyczy i słynnych restauracji typu fast food. Jeśli jesteś ekspertem językowym, upewnij się, że publikowane treści są zawsze poprawne. Działaj konsekwentnie i bądź sobą - bez tego nigdy nie zyskasz wiarygodności wśród odbiorców.
Oryginalność! Aby odnieść sukces, Twoja marka osobista musi wyróżniać się z tłumu. Liczy się nie tylko profesjonalizm, ale także emocje, które wywołujesz. Dzięki nim zostaniesz zapamiętany na dłużej.
Cechą silnej marki bezsprzecznie jest jej użyteczność. Twoja marka musi dla czegoś istnieć – Twoi odbiorcy muszą z tego skorzystać. Oczywiście nie do wszystkich dotrzesz ze swoim przekazem, dlatego warto rozpoznać swoją grupę docelową i na niej się skupić.
Jeśli wiesz już o sobie więcej niż wcześniej, to czas znaleźć miejsce na rozpoczęcie zabawy. Może to być blog, YouTube lub media społecznościowe. Bądź aktywny i często dziel się swoją wiedzą. Na początek musisz przygotować dużo treści do wyświetlania w sieci. Ważne, aby były wystarczająco różnorodne, a przez to zachęcające dla odbiorcy. Ciekawe historie, pomocne porady, wiadomości branżowe – wszystko to może być wartościowe i wzbudzić zainteresowanie czytelnika lub słuchacza.
Jeśli zamierzasz działać w więcej niż jednym miejscu w tym samym czasie, nie zapomnij o spójności swojego przekazu. Ułatwi to widzom zapamiętanie Cię. Zdefiniuj także, z kim rozmawiasz i jaki ton głosu będzie najlepszy.
Ważnym aspektem jest również nawiązywanie kontaktów z ludźmi z Twojej branży. Możesz posłużyć się grupami branżowe na LinkedIn lub Facebooku. Ucz się od nich, dołącz do dyskusji, komentuj - daj się zauważyć. A gdy Twoja marka będzie się umacniać, rozważ śledzenie jej online. Istnieje wiele przydatnych narzędzi, które mogą Ci w tym pomóc, takie jak Brand2 czy SentiOne.
Niezależnie od tego, czy jesteś freelancerem, który chce pozyskać klientów, czy chcesz rozwijać się w większej organizacji, w pewnych kręgach musi być o Tobie głośno.
Jak w każdym przypadku – jeśli chcesz zrobić coś lepszego niż wcześniej, musisz zrozumieć, co można poprawić. Oczywiście – ważna jest tu też znajomość podstawowej zasady, marką nie jest to, co mówisz o sobie, ale to, co mówią o Tobie inni.
Twoja marka osobista skupia się na wartościach takich jak: wiedza, doświadczenie czy osiągnięcia, z których możesz być dumny. Odwołaj się do swoich przeszłych osiągnięć i zastanów się, jak możesz je wykorzystać podczas tworzenia osobistego wizerunku marki. Ważnym elementem brandingu jest dzielenie się wiedzą i umiejętnościami. Własny profil na stronie, blog lub media społecznościowe to niezbędne kanały komunikacji z punktu widzenia marki osobistej.
Stary marketingowy aksjomat mówi: „Jeśli coś jest do wszystkiego, to nie jest do niczego”. Najgorsze marki są właśnie takie - nijakie. Dla wszystkich i dla nikogo. Jak list motywacyjny, który mówi „Chcę pracować w dowolnej firmie, na dowolnym stanowisku”.
Pomyśl o problemie, który chcesz wyeliminować ze świata. Wiem, brzmi to poważnie, ale możesz mieć coś takiego. To jest twoja wizja. Na przykład nie chcę widzieć wokół siebie ludzi bez personal brandingu.
Teraz zastanów się, jak możesz pomóc rozwiązać ten problem. Jeśli jesteś na wczesnym etapie drogi i nie możesz dziś z tym walczyć? OK, więc zastanów się, czego musisz się nauczyć. To jest Twój cel. Ja poznałem marketing i branding, pomogłem moim klientom opowiadać lepsze historie.
Wizja to cel, do którego dążysz ze swoją marką. Działa jak wewnętrzny kompas. Powinien odzwierciedlać Twoje wartości. Ma to zachęcić Cię do podjęcia długofalowych działań. Oczywiście wizję można zmienić.
Zadaj sobie pytanie: „W którym miejscu chcę być ze swoją marką za rok, za 5 czy 10 lat?
Twoją misją jest nadanie sensu własnemu życiu. Misja sprawia, że każdego ranka chcesz wstawać z łóżka i robić to, co robisz. Odpowiada na pytania: Jaka jest istota Twojej marki? Jak za jej pomocą zmienić świat? Dlaczego to wszystko robisz?
Jeśli chcesz budować swój wizerunek, musisz mieć miejsce, w którym będziesz panem i władcą, sam decydujesz, jak to ma wygląda i co tam jest - trochę więcej o tym, kim jesteś w internecie, czyli na swojej stronie internetowej.
Oczywiście należy również korzystać z różnych kanałów mediów społecznościowych, co prawda korzystanie z nich jest konieczne, ale stworzenie własnej strony internetowej powinno być jednym z Twoich wizualnych fundamentów.
Budowanie silnej marki osobistej to trudne zadanie. Jednak warto to zrobić, bo stworzenie spójnego wizerunku podniesie wartość Twojego biznesu. Czy jesteś zadowolony ze swojej osobistej marki, czy jest jeszcze coś, nad czym musisz popracować?