Jak pozycjonować filmy na YouTube?
Zastanawiasz się jak skutecznie wykorzystać narzędzie YouTube do promowania swojej marki? Poniższy artykuł wyjaśni Ci to w prosty i przystępny sposób.
Umieszczenie filmu na YouTube to bardzo ciekawy i lukratywny proces. To inny proces niż SEO. W niektórych kategoriach tematycznych może to być świetny sposób na zwiększenie sprzedaży towarów lub usług. Jak więc pozycjonować filmy na YouTube?
Pozycjonowanie nadal kojarzone jest przede wszystkim z optymalizacją samych stron internetowych i znajdujących się na nich tekstów, podczas gdy termin ten obejmuje znacznie szerszą definicję. Działania SEO (ang. Search Engine Optimization, czyli optymalizacja treści dla wyszukiwarek) dotyczą nie tylko treści pisanych, ale także wszystkich innych dokumentów, które są kopiami wyjściowymi w Internecie – takich jak zdjęcia czy filmy. Dlatego również na YouTube możemy podjąć odpowiednie działania w celu optymalizacji publikowanych materiałów i tym samym zwiększenia liczby wyświetleń. I zdecydowanie warto, bo YouTube to największa na świecie wyszukiwarka treści rozrywkowych. Według badania przeprowadzonego przez Ahrefs w 2019 roku, wystarczy kilka podstawowych działań SEO i nie więcej niż 5 minut, aby zwiększyć zasięg organiczny filmu o 30%. Jeśli zdecydujemy się poświęcić około 15 minut na optymalizację i wzbogacenie filmu o wszystkie czynniki pozycjonowania w wyszukiwarce YouTube, możemy zwiększyć nasz zasięg nawet o 400%!
Wyjaśnię krok po kroku, co trzeba zrobić, aby Twoje filmy pojawiły się w wysoko w wynikach wyszukiwania YouTube.
Najlepsze praktyki, które udało nam się zebrać i przetestować, można znaleźć poniżej.
Podobnie jak w przypadku stron lokalizujących Google, lokalizowanie filmów odbywa się na tych samych zasadach. Ważna jest jakość przekazu. Wiarygodność tego, co prezentujemy oraz odpowiedni dobór formy i treści, których widzowie mogą oczekiwać od Twoich filmów. Dlatego w zależności od tego, czy jesteś sklepem internetowym i czy chcesz wzbudzić zainteresowanie Twoich odbiorców, czy też jesteś ekspertem w wąskim temacie, Twoja kampania musi uwzględniać następujące czynniki:
Ważne – nie wpisuj wyrażeń niezwiązanych ze strategią Twojego kanału. Nie fantazjuj, nie upiększaj. Algorytmy Google są znacznie bardziej zaawansowane niż myślisz.
Krótko mówiąc, dobrze dobrane słowa kluczowe oznaczają więcej wyświetleń Twoich filmów, dostęp do Twojego kanału i lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania.
Gdy przesyłasz film, YouTube poprosi o podanie tytułu i opisu w wyświetlonym oknie. To bardzo ważne czynniki, które mają duży wpływ na pozycjonowanie na YouTube! W tym momencie prawdopodobnie zadajesz sobie pytanie „co ludzie piszą w wyszukiwarkach” lub „w jaki sposób moi potencjalni widzowie uzyskają dostęp do moich filmów?”
Odpowiedziami na te właśnie pytania, będą twoje słowa klucze.
Najważniejszym krokiem nie jest przygotowanie filmu, ale przede wszystkim jego zawartość. Najważniejszy jest przekaz i to, czy odpowiada potrzebom odbiorcy, czy nie. Jeśli jest nośny, mamy duże szanse na podbicie naszego miejsca w wynikach YouTube.
Zastanów się, do kogo kierujesz swój content. Określ dane demograficzne odbiorców i rodzaj treści, po który sięgają na YouTube. Jeśli prowadzisz firmę i zidentyfikowałeś profile osób, w które celujesz, możesz wykorzystać tę wiedzę. Pamiętaj jednak, że kierowanie treści YT do wszystkich twoich potencjalnych klientów nie zawsze jest jedyną słuszną rzeczą, jaką należy zrobić. Trzeba się zastanowić nad aktywnością poszczególnych grup docelowych na YT. Czy są one użytkownikami tej platformy? Jeśli nie, nie twórz treści specjalnie dla niej.
YouTube to jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie, którą warto wykorzystać, aby przyciągnąć nowych widzów. Optymalizacja powinna być podobna do tradycyjnej zawartości bloga. Korzystaj więc z narzędzi, takich jak Google Trends czy Twitter Search, aby dowiedzieć się, jak sprostać oczekiwaniom użytkowników i sprawdzać słowa kluczowe za pomocą narzędzi takich jak Google Keyword Planner. Nie zapomnij też o trafnym, wciągającym tytule, który aż prosi się o kliknięcie, dokładnie opisz treść i dodaj odpowiednie tagi.
Tytuł filmu powinien jak najlepiej wyjaśniać, co użytkownicy znajdą w filmie, ale pamiętaj, że na listach podobnych lub polecanych filmów, zbyt długie nazwy mogą zostać wycięte. Aby tak się nie stało, musimy sprawić, by tytuł nie był dłuższy niż 60 znaków ze spacjami. Można jednak wykorzystać również tzw. efekt Zeigarnika, który wskazuje, że ludzie odczuwają potrzebę dokończenia procesu, który już się rozpoczął. Tak więc, gdy tytuł jest zbyt długi i ucięty, użytkownik może otworzyć wideo, aby zobaczyć resztę nazwy, ale ważne jest, aby urwała się w interesującym miejscu.
Jeśli używamy dłuższych tytułów, najważniejsze jest to, żeby pierwsze trzy słowa odpowiadały najbardziej przekonującym możliwym frazom kluczowym. Mogą to być tzw. frazy długiego ogona, CTA czy clickbaity. Jednak używanie nazw clickbait działa tylko wtedy, gdy faktycznie odnoszą się do treści w filmie. Ostatecznie zaangażowanie użytkownika w wideo zadecyduje o tym, czy algorytm YT nadal będzie pokazywał ten materiał przy danym zapytaniu jako interesujący content. Jeśli wiele osób ogląda wideo i nie poddaje się w ciągu pierwszych kilku sekund, treść jest cenna – nazywa się to spotkaniem z intencją użytkownika.
Pozycjonowanie filmów na YouTube jest bardziej efektywne, jeśli w nazwie pliku, który zamierzamy wgrać na platformę, uwzględnimy również słowa kluczowe.
Krótki opis naszego filmu należy umieścić na górze naszego opisu, ponieważ wyświetli się on po wyszukaniu hasła na YouTube. Bardzo ważne jest, aby zawierał logiczne zdania i najważniejsze informacje o filmie. Powinien zawierać jak najwięcej słów kluczowych.
Tagi to opisowe słowa kluczowe. Możesz dodać takie słowo do swojego filmu, aby ułatwić widzom znalezienie Twojego filmu. Jeśli chcesz dotrzeć do jak największej liczby osób, musisz zwrócić na to szczególną uwagę, ponieważ tagi są jednym z najważniejszych czynników w wyszukiwarce. Algorytm YouTube używa tagów do logicznej kategoryzacji filmów.
Należy jednak starannie dobierać tagi wideo — zbyt wiele niepowiązanych tagów może zostać uznanych przez algorytm za spam i YouTube może nałożyć na Ciebie karę.
Pomocne będzie narzędzie vidIQ, które pomoże Ci wybrać najlepsze tagi. Może być używane na dwa sposoby. Jeśli dodamy do filmu pierwsze tagi, algorytmy pokażą nam podobne tagi o dużym potencjale. Możemy jednak również wyszukiwać je ręcznie, sprawdzając w programie vidIQ najlepsze działania konkurencyjne na oceny YouTube. Należy dodać w tagach odpowiednie słowa kluczowe, takie jak nazwa kanału czy dokładne frazy z tytułu filmu, a także popularne, choć niezbyt szerokie, frazy.
Możesz zachęcić ludzi do oglądania filmów na YouTube na dwa sposoby: w swojej witrynie lub poza nią. Zacznijmy od tej ostatniej metody. Tutaj z pomocą przychodzi marketing szeptany, czyli buzz. Obejmuje to zamieszczanie treści na stronach i forach internetowych, na których użytkownicy mogą być zainteresowani oglądaniem materiałów wideo. Trzeba pamiętać o kilku zasadach:
Za pomocą reklam Google możesz skutecznie promować swoje nowe filmy na swoim kanale YouTube, zyskując tym samym popularność. Na przykład jako reklama Trueview, która wyświetla się widzom 5 sekund przed obejrzeniem wybranego przez nich filmu. Być może uznali, że Twój film lub kanał na YT jest dla nich interesujący i obejrzą go.