'}}

4 Najczęstsze Błędy w pozyskiwaniu Rekomendacji od Klientów

Twoi klienci czytają opinie i polegają na nich. Zwiększa to więc poziom zaufania do Twojej marki. Ma to związek z tzw. Społecznym Dowodem Słuszności, czyli skoro inni wybrali ten produkt, czy rozwiązanie, to znaczy, że musi być dobre. 

Dlaczego warto zdobywać opinie i rekomendacje?

Odpowiedź jest prosta: Twoi klienci czytają opinie i polegają na nich. Zwiększa to więc poziom zaufania do Twojej marki. Ma to związek z tzw. Społecznym Dowodem Słuszności, czyli skoro inni wybrali ten produkt, czy rozwiązanie, to znaczy, że musi być dobre.

Czy wiesz że?

Przeciętny konsument przed podjęciem decyzji o zakupie spędza aż 13 min i 45 sekund na czytaniu recenzji o produkcie.

Ale zanim zaufa danej marce musi przeczytać aż 10 opinii.

Dlatego tak ważne jest, żeby zadbać o odpowiednią ilość i jakość recenzji na temat Twojej firmy w internecie. Oczywiście to pozytywne opinie są dla Ciebie najbardziej pożądane. Ale te negatywne to również źródło cennych wskazówek, co możesz zrobić, żeby doświadczenia klienta były na najwyższym poziomie.

Chcesz dowiedzieć się co zrobić, żeby nie stracić szansy na uzyskanie opinii? Czytaj Dalej.

4 Najczęściej popełniane błędy:

1. Nie prosisz o opinie

Niby takie oczywiste, ale jednak nadal jest to najczęstsza przyczyna rekomendacyjnej ciszy. Wymówek, żeby tego nie zrobić jest wiele i na pewno w głowie pojawia Ci się conajmniej kilka z nich. Jednak w większości są to argumenty absurdalne i budują mur w relacji z klientem. Jeśli go przełamiesz, to jesteś na wygranej pozycji.

Bezpośrednia prośba o rekomendacje nic Cię nie kosztuje. Klient jeśli był zadowolony z Twojego produktu, usługi, polubił Cię, to będzie chciał polecić Cię swoim znajomym. Również dlatego, że ludzie lubią być pomocni, więc jeśli będą mogli rozwiązać czyjś problem za pośrednictwem Twoich usług, to każdy czuje się jak zwycięzca.

2. Twoja prośba jest zbyt ogólna

Nieśmiała prośba typu: „Polecam się na przyszłość”, albo „Proszę o mnie wspomnieć znajomym, gdyby potrzebowali XYZ”. Po raz kolejny jest to błąd motywowany lękiem. Klient nie obrazi się, kiedy poprosisz go o polecenia, czy opinie. Możesz się jedynie pozytywnie zaskoczyć ich entuzjastyczną reakcją, lub w najgorszym przypadku po prostu biernością.

Kiedy formułujesz sugestię, a nie bezpośrednią prośbę, to zostawiasz przestrzeń na bierność. O takiej „prośbie” dużo łatwiej jest zapomnieć, bo nie wzywa do działania tu i teraz. Pokazuje też, że może nie do końca Ci zależy, na tym, o co prosisz. W końcu to tylko sugestia.

To tak jak z zadaniem domowym w szkole. Ile osób zrobi zadanie dodatkowe, nieobowiązkowe? Może ze 3 najbardziej zaangażowanych uczniów. Ale obowiązkową pracę domową zrobią prawie wszyscy. Ci co mieli coś lepszego do roboty zapewne oleją temat.

Klienci często sami nie wiedzą jak mają to zrobić. Dlatego wskaż im komu jesteś w stanie pomóc swoją usługą, czy produktem. A także powiedz im w jaki konkretny sposób mogą ONI pomóc TOBIE.

3. Skupiasz się na swoich potrzebach

W swoich prośbach o rekomendacje skupiasz się na korzyściach jakie one Tobie przyniosą, a nie klientowi. To zazwyczaj element odstraszający. Skuteczność takich działań będzie znikoma, bo Twojego klienta nie interesują Twoje potrzeby. On przyszedł do Ciebie, żeby rozwiązać SWOJE problemy, nie Twoje.

Dlatego liczy się to, co on z tego będzie miał? Bycie bohaterem sytuacji wśród swoich znajomych, to chyba wystarczająca nagroda. Przykładowo jeśli Twoja firma zajmuje się remontami mieszkań, a znajomi Twojego klienta właśnie planują remont, ale wybrana przez nich firma nie ma wolnych terminów. To jest idealny moment, w którym Twój klient mógł Cię polecić i uratować ICH sytuację, nie Twoją.

Jasne, zdarzają się wyjątki, kiedy ktoś Cię poleci, bo po prostu był zadowolony. Ale są to raczej nieliczne przypadki.

Tylko jeśli skupisz się na potrzebach i problemach swoich klientów, a nie swoich to możesz liczyć na opinie i rekomendacje. Zazwyczaj trudno jest przekazać to swojemu klientowi w jednym zdaniu. Wymaga to pewnego dialogu, w którym przekażesz mu, że jesteś w stanie zadbać też o jego znajomych, tak jak zadbałeś o jego potrzeby.

4. Nie dziękujesz za polecenia

Często sprzedawcy zapominają o tym, żeby podziękować swoim klientom za rekomendacje. Jeśli wysiłki Twojego klienta były skuteczne, to daj mu taką informację zwrotną. Nawet jeśli sprzedaż między Wami jest już zakończona. Utrzymuj dialog z Klientem. To też jest sposób na to, żeby przypomnieć o swoim istnieniu.

Wynika to z kultury osobistej, ale nie tylko. Klient chce wiedzieć, czy był pomocny dla swoich znajomych i dla Ciebie. Jest to swego rodzaju nagroda.

Dlaczego kupowanie opinii to zły pomysł?

Google bardzo nie lubi tych fałszywych opinii i stara się je szybko weryfikować i likwidować. Dlatego po pierwsze jest to zabieg nieopłacalny. Po drugie takie opinie wyglądają nienaturalnie i zazwyczaj nie mówią nic konkretnego o produkcie. Nie przynoszą żadnej wartości dla klienta. Jedyne co mogą zrobić to osłabić zaufanie do Twojej marki.

Marketing Rekomendacyjny może być bardzo prosty i naturalny. Pod warunkiem, że wiesz jak to robić. Na początek dobrze jest wyeliminować powyższe błędy. Potem możesz skupić się na tym jak zdobyć opinie od klienta. Po wprowadzeniu tych metod zobaczysz jak szybko przybędzie Ci klientów, a telefon będzie się urywał.